Ledelse

Administrerende direktør Veslemøy Tvedt Fredriksen har tatt mål av seg at Eiendomsmegler Vest skal bli beste eiendomsmegler på Vestlandet.

Hjertebank er et godt tegn

Hun søkte på 100 jobber uten å få napp. Men så fikk hun sin første lederjobb – og siden har hun gått fra toppjobb til toppjobb.

Publisert Sist oppdatert

Veslemøy Tvedt Fredriksen er lederen som ikke hadde noen bevisst plan for å bli leder. Hun kom ikke gjennom det tradisjonelle løpet med NHH eller BI i bunn.

Tvert imot søkte hundrevis av jobber før hun til slutt traff blink.

– Det bare ble sånn

Veslemøy Tvedt Fredriksen er administrerende direktør i Eiendomsmegler Vest, en av de store aktørene på Vestlandet. Da hun tok over for to år siden, kom hun fra blant annet mediebransjen og visste ikke mer om eiendomssalg enn folk flest. Men slik er hun, en som gjerne kaster seg ut i det og fort lærer seg å se muligheter og sammenhenger.

Fleksibel og endringsvillig. Det må en kanskje legge til når en skal beskrive Fredriksen. Eller hva skal en si til at den første jobben etter videregående skole var som au pair i England – etter at hun hadde bestemt seg for at det var i hvert fall ikke det hun skulle bli?

Fant arbeidsgleden i Aftenposten

Det var etter at hun senere hadde fullført en bachelor i turisme og markedsføring i England, at hun søkte 100 jobber uten at noen ville ta henne inn. Da bestemte hun seg for å flytte til Oslo, bodde på gulvet hos en studiekamerat og tok kontakt med et bemanningsbyrå. Var villig til å gjøre hva som helst.

– Jeg var kjempeheldig som fikk jobb i Aftenposten, først som internbud, deretter som annonseselger. Jeg hadde ikke noe nettverk da jeg flyttet til Oslo, og det var et lykketreff å komme til Aftenposten, forteller Fredriksen.

– Det var et helt fantastisk sted å starte i jobb. Og det var der jeg på ordentlig oppdaget arbeidsgleden første gang.

Hun var ikke bevisst på det den gang, men i ettertid har hun tenkt at det var en god skole å kunne jobbe i et stort miljø som annonseseksjonen den gangen var. Hun fikk tillitt, hadde dyktige kolleger rundt seg og lærte en haug om medier og markedsføring, som hun sier.

– Det var alltid noe nytt å lære. Men vi måtte ta initiativ og fikk rom til å utvikle oss. Mange i Aftenposten var unge mennesker som jobbet masse og hadde det gøy. Det var et veldig ambisiøst miljø.

Formgivende år

Erfaringene fra den gang har hun tatt med seg videre. Det at hun tidlig fikk ansvar, måtte prestere og forbedre seg, og at de fikk resultater, var noe som Fredriksen fikk inn ganske tidlig. Og det er noe som har formet henne senere som leder.

– Det å komme inn i et så levende miljø som en mediebedrift, med meningsbrytning, diskusjoner og sterke personligheter, gjør at man blir mer robust, sier hun.

Fredriksen var åtte og et halvt år i Aftenposten. Det ga henne en enorm kompetanse og formet hennes meninger om arbeidslivet – og selvsagt media. I løpet av tiden der fikk hun ikke minst en god rolleforståelse mellom ledelse, fagforening, markedsavdelingen og redaksjonen. Som del av Schibstedkonsernet fikk hun også delta på utviklingsprogram for mellomledere, sammen med ledertalenter blant annet fra VG, Aftonbladet og Svenska Dagbladet.

Når hun snakker om tiden i Aftenposten, er det neste som det høres ut til at hun lengter tilbake?

– Nostalgi har jeg ikke tid til. Mye har forandret seg siden da. Men de mulighetene som vi fikk da, har vært formgivende, konstaterer Fredriksen.

Foto Jobben hennes, slik administrerende direktør Veslemøy Tvedt Fredriksen ser det, er å få ut hele potensialet hos sine medarbeidere. (Foto: Otto von Münchow)

En bransje i endring

Da hun kom tilbake til media igjen, som administrerende direktør i BA i Bergen – etter noen år i ulike lederstillinger i Fjordkraft – var bransjen fullstendig endret. Der det før var god annonsevekst, hadde det tradisjonelle annonsemarkedet i mellomtiden blitt spist opp av den digitale revolusjonen.

Det var nok mange som ristet på hodet og tenkte «lykke til» da hun gikk til BA. Bunnlinjen til nummer-to-avisen i Bergen viste røde tall. Hun måtte starte med å kutte utgifter – noen hun fortsatte med de neste sju årene. Men allerede året etter kunne hun fremvise et overskudd.

– Økonomien i BA hadde hatt et jojo-preg. Min viktigste oppgave var å stabilisere økonomien og øke annonseinntektene. For å gi oss mulighet til den digitale transformasjonen, måtte vi skape inntekter i en periode det alt gikk nedover, erindrer Fredriksen.

BA var en av de aller første nettavisene i landet. Avisen økte annonseinntektene der inntektene for de øvrige medieselskapene pekte nedover. Fredriksen fikk større oppgaver i konsernet, ble direktør for vestlandsregionen i Amedia. Men så dukket en stilling opp som hun bare måtte ha.

Hun gikk inn i Adams Matkasse. Det var en gründerbedrift i Bergen som trengte en leder som kunne bygge selskapet videre. Den gang hadde Adams matkasse allerede en omsetning på 350 millioner kroner i året.

Hjertebank

Det ble bare halvannet år på Fredriksen. Året etter at hun begynte, fusjonerte selskapet med Godt Levert. Sjefen derfra tok over, og hun sluttet. Men det tok ikke lang tid før en ny stilling dukket opp – som hun bare måtte ha.

– Etter Adams Matkasse tenkte jeg på hva jeg skulle gjøre. Hva trives jeg best med? Hvilken bransje ville jeg jobbe i? Hva ville gjøre susen? Da dukket denne jobbeskrivelsen opp – og jeg fikk hjertebank, forteller Fredriksen.

For meg er det viktig å kjenne den indre motivasjonen

Hjertebank er kanskje bare et annet ord for engasjement. Når det dukker opp, vet hun at det er et riktig valg. Nå var det som administrerende direktør i Eiendomsmegler Vest.

– Jobben hadde alle de oppgaver som jeg liker å jobbe med. For meg er det viktig å kjenne den indre motivasjonen. Det handler om å kunne skape noe i form av positive endringer for ansatte og eiere. Og så må jeg kunne identifisere meg med verdiene til selskapet.

Nå er det eiendomsbransjen som er i en skvis fra den digitale revolusjonen. Men som da hun tok over roret til BA, bekymrer det ikke Fredriksen. Som da, har hun en stor tro på at det skal lykkes.

Fremoverlent optimist

Slik Fredriksen ser det, går de fleste på jobb med et ønske om å gjøre en god jobb. Jobben hennes som leder, er å få ut dette potensialet best mulig. Hun må stake ut en retning som folk har lyst å bli med på.

I bunn og grunn dreier det seg om å finne ut hva bedriften konkret må gjøre. Sette ganske bredt i gang. Finne ut hva som gjør kundene fornøyde. Forstå kulturen, om bedriften har riktig kompetanse. Og så omsette det til handling – og en vilje til å gjennomføre.

– Hvis du i tillegg kan litt om butikk, da blir det bra, sier optimisten fra Bergen.

For henne er det viktig at ledelsen ikke kontrollerer alt hva den enkelte gjør. I så måte har hun jobbet mye med å ansvarliggjøre både ledere og alle ansatte. Ikke minst er hun klar på at det er viktig å peke innad på egen atferd og ikke på konkurrentene

– Vi må bruke energien på det vi kan gjøre noe med selv.

Fredriksen ser at hun tidligere gjerne kunne komme med råd og forslag. Men i dag stiller hun mer spørsmål og la medarbeiderne finne svarene selv.

– Når det er tidspress, var jeg kanskje før litt for tidlig med å komme med løsninger for å komme videre. En del av ansvarliggjøringen er å stille spørsmål tilbake, la ansatte reflektere over ulike alternativer og løsninger, fordeler og ulemper og så ta et valg.

Hvordan skille seg ut?

Som sjef for en eiendomsmegler er Fredriksen opptatt av hvordan skille seg ut.

– Hvorfor skal noen velge oss fremfor noen andre?

Hun peker på at konkurransesituasjonen mellom de fem største aktørene på Vestlandet har vært stabilt i ti år. Volumet er omtrent det samme med rundt 17.000 private boliger som omsettes i året, og Eiendomsmegler Vest med stort sett 14 prosent av markedet i alle år.

Eneste måten å vokse på er ved å ta andeler fra de andre. Men i en bransje der alt er lovregulert, hvordan skal du bli unik?

Istedenfor for å bli størst har Fredriksen tatt mål av at Eiendomsmegler Vest skal bli best.

– Fornøyde kunder er det viktigste målet for oss som driver med rådgivning og tjenestesalg som eiendomsmegling i stor grad er. Tilbakemeldingene er aller best når kundene har fått god oppfølging hele veien, konstaterer hun.

– Men på grunn av at bransjen i stor grad har provisjonsdrevet avlønning, kan eiendomsmeglerens oppmerksomhet fort gå mot neste oppdrag. Vi er opptatt av å følge opp kundene i hele prosessen, også etter at boligen er solgt.

Fem stjerner

Meglersjefen understreker at det gjelder om å finne en balanse mellom å trigge intern konkurranse og fremme teamet. For Fredriksen er en god megler ikke bare god på salg, men på kundetilfredshet, faglig kvalitet og internt lagspill. I Eiendomsmegler Vest blir det nå definert som en femstjerners megler.

– Når vi gjør det bra på alle områder, skaper vi verdi både for kunde, megler og selskapet, sier Veslemøy Tvedt Fredriksen, lederen som ble leder uten egentlig å planlegge det og som ser en rød tråd tilbake til sin første jobb.

– Jeg fikk min første jobb i et konsern der det var mulighet å vokse, jeg har alltid likt å ta ansvar og har takket ja til muligheter underveis.

Veslemøy Tvedt ­Fredriksen (49):

Stilling: Administrerende direktør i Eiendomsmegler Vest

Familie: Gift og har fire døtre

Bosted: Fanahammeren, Bergen

Utdanning: Bachelor i turisme og markedsføring ved Oxford Brookes University. Mastergrad i ledelse ved Handelshøyskolen BI.

Karriereglimt: Diverse stillinger i Aftenposten. Ulike lederjobber i Fjordkraft. Administrerende direktør i BA. Administrerende direktør i Adams Matkasse.

Fritid: Først og fremst familien Opptatt av balanse mellom jobb og hjem og er flink til å slå av. Ellers er det ikke mye som skal til, trene litt og jobbe i hagen.

Powered by Labrador CMS