Ledelse

Legg opp til at nyansatte kan støtte hverandre

Nykommere på en arbeidsplass dro fordel av å først knytte kontakt med andre som var nye, viser studie.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Å være ny i jobben kan være en stressende, og det å kunne støtte seg på erfarne kollegaer på den nye arbeidsplassen har ofte vært sett på som avgjørende.

En studie gjort av Le Zhou, University of Minnesota, med kollegaer, viser imidlertid at det å knytte kontakter med andre nykommere ser ut til å være et godt sted å starte når man skal utvide nettverket sitt i den nye jobben.

Det skriver Zhou i et innlegg på nettsidene til Psychology Today.

Grunnen til at det kan være best å begynne med å bli kjent med andre som er nye, er – ifølge denne studien – at ulempen med å knytte kontakt med flere kollegaer som har vært lenge på en arbeidsplass er at de kan være så «fastlåste» i ritualene på arbeidsplassen at de ikke ser hvilke normer og oppgaver de nye trenger å få forklart.

Å dele det å være ny på jobben med andre i samme situasjon, kan gjøre at nykommerne i fellesskap finner mer mening i det de sammen erfarer; for eksempel når de skal tolke en leders instruksjoner eller finne ut av hvordan de skal jobbe opp mot en annen avdeling.

Studien viser at nykommere som bygget relasjoner til andre som var nye tidlig i arbeidsforholdet, hadde fordeler av det over tid.

Etter fire måneder rapporterte de om at de var gladere. Ledere som vurderte de ansatte etter et år, rapporterte at de leverte bedre resultater enn andre.

Å ha blitt kjent med andre nye i starten, økte også sannsynligheten for at medarbeiderne ble værende i jobben i tre år.

En suksessfaktor for å komme godt inn i en ny jobb, er ifølge disse forskerne å klare å balansere det å bruke tid på å lære seg sin egen rolle opp mot tiden det tar å etablere et nytt, profesjonelt nettverk på arbeidsplassen.

Zhou og kollegaene gir råd om at det kan være lurt å vente med å bruke mye energi på å utvide kontaktnettet, utover det å bli kjent med andre nye, til man har fått en viss forståelse av sin egen rolle.

Zhou skriver hos Psychology Today at studien viser ledere og organisasjoner at det å tilby nyansattprogrammer kan være positivt.

Nyansattprogrammene bør imidlertid bidra til at de nyansatte finner den riktige miksen av kontakter – i «rett» rekkefølge, mener artikkelforfatterne.

Studien «Rookies connected: Interpersonal relationships among newcomers, newcomer adjustment processes, and socialization outcomes» er publisert i Journal of Applied Psychology.

Powered by Labrador CMS