Ledelse
Lego holder stand
Etter flere års kamp for å overleve fikk Lego ifjor en fortjeneste på nesten halvannen milliard kroner. To nordmenn har vært med på snuoperasjonen.
Nordmennene Paal Smith-Meyer og Tormod Askildsen har vært viktige brikker i Legos vellykede snuoperasjon, skriver VG. På Designdagen skal de to fortelle norske representanter for design og næringsliv om det som skjedde.
Lego hadde noen år hvor de satset svært tungt på dataspill, internett og interaktiv lek. I den strategiske snuoperasjonen har imidlertid Lego gått tilbake til utgangspunktet, og den gamle Lego-klossen fått sin renessanse. Toppsjefen i Lego Jørgen Vig Knudstorp har fått mye av æren for snuoperasjonen, og har i lang tid reist rundt og fortalt om hva Lego gjorde for å snu skuta. Han er også blitt kåret til Årets Leder i Danmark for det han har fått til i Lego.
Smith-Meyer, designer og «Head of New Business Group» i Lego forteller til VG at de i 2004 spurte seg: Hva vil folk savne hvis Lego forsvinner i morgen? Svaret var klossen.
Designeren tror dette er noe andre bedrifter kan lære av. Han tror det er mange norske bedrifter kan stille seg spørsmålet: Hva er det egentlig vi bringer til verden, bransjen og kundene som er unikt? Hvem vil savne oss og hvorfor?
Nylige artikler
Omkamper er ikke et tegn på svak ledelse – det er prisen for sterke fagmiljøer
20 helsedirektører har pendlerbolig – koster 3 millioner kroner i året
– Vi kan streike i månedsvis
Lokale SV-profiler misfornøyd med Bergstø – vil ha ekstraordinært landsmøte
Arbeidslivet er ikke rigget for Gen Z
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Arbeidslivet er ikke rigget for Gen Z
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen
Lederandelen i Kommune-Norge synker: En analyse av utviklingen fra 2005 til 2024