Ledelse

Gjensidige har det siste året målt en stigning i engasjement, motivasjon, lojalitet og mentalt velvære hos de ansatte, forteller Jørgen Ringdal, konserndirektør for Organisasjon og HR.

Mindre stress på hjemmekontor

De ansatte i Gjensidige rapporterer i snitt om høyere mentalt velvære enn før ­pandemien, men noen ansatte sliter mer enn før.

Publisert Sist oppdatert

Forsikringsselskapet Gjensidige gjennomfører månedlige medarbeiderundersøkelser, og tallene viser at jobbengasjementet hos de ansatte har økt. Dette til tross for at de fleste – med unntak av en kort periode i høst – har jobbet fra hjemmekontor helt siden 10.mars.

– Sammenlignet med januar 2020, så viser undersøkelsene en jevn stigning i engasjement, motivasjon og lojalitet. Vi ser også en stigning i skåren på mentalt velvære. Samtidig har både sykefravær og turnover gått ned. Det er en positiv trend, sier Jørgen Ringdal, konserndirektør for Organisasjon og HR i Gjensidige.

Undersøkelsene viser at de ansatte opplever at de er blitt godt ivaretatt av arbeidsgiver under pandemien. Ringdal tror at dette – og økt fleksibilitet – forklarer de positive tallene.

Les også:Skill mellom sunt og usunt stress
Psykologprofessor Silje Endresen Reme råd til ledere som skal forsøke å fange opp hvordan medarbeidere har det.

Men enkelte sliter

At færre slutter i jobben, er forståelig. Det er ikke lett å få ny jobb nå. At sykefraværet går ned, mener HR-direktøren kan skyldes to faktorer.

– Vi ser i en HMS-undersøkelse at flere har dårlig samvittighet og jobber selv om de er litt syke. Men det er ikke meningen at du skal jobbe hvis du er syk, så det er noe vi er obs på, sier Ringdal.

Han tror også at færre forstyrrelser og mindre stress i hverdagen har bidratt til at det egenmeldte sykefraværet har gått ned.

For noen blir det for lite variasjon i hverdagen

De ansatte melder i undersøkelsene om mindre stress, færre forstyrrelser og de rapporterer også at de er mer produktive på hjemmekontor. Men selv om trenden er positiv, så er det noen som har det vanskeligere nå enn i begynnelsen av pandemien, tror HR-direktøren.

Antallet henvendelser til bedriftshelsetjenesten, herunder tilbudet om samtaleterapi, har økt.

– Det tar vi veldig alvorlig. De er ikke så mange at vi ser det på de store målingene, men det er viktig å ivareta enkeltpersonene. Det handler nok litt om ensomhetsfølelse, kanskje særlig for de unge som bor alene i mindre leiligheter og kanskje også blant de som er nye i jobben og mangler nettverk. For noen blir det for lite variasjon i hverdagen.

– Ser du noen spesielle faresignaler dere må ta tak i totalt sett?

– Nei, men jeg tror at mange begynner å bli slitne. Vi ser i undersøkelsene at mange savner kollegaene sine og det sosiale. Jeg håper vi snart kan begynne å vende tilbake til kontorene.

Skape trygghet

Med bakgrunn i medarbeidernes tilbakemeldinger på ledelse, har Gjensidige gjort seg opp en formening om hvordan man leder godt på avstand. Dette kurser de lederne sine i.

– Du må være veldig tett på som leder, og ta kontakt selv om medarbeideren ikke tar kontakt. Spør hvordan det går med medarbeiderne på hjemmekontoret. Helst vil vi at lederne bruker kamera på Teams, slik at de kan se hverandre i øynene og snakke litt. Få en god prat, sier Ringdal.

Du må være veldig tett på som leder

Det varierer hvor flinke lederne er til å følge opp medarbeiderne sine, men målet er ifølge HR-direktøren at lederne skal være tilgjengelige og synlige for medarbeiderne sine, og orientere om det som skjer. Ikke bare i egen avdeling, men totalt sett. Det er også viktig at lederne viser at de har tillit til medarbeiderne sine.

– Ledere skal skape trygghet. Å skape trygghet er utrolig viktig for å få folk til å fungere, uansett hvilken situasjon vi er i. Min hypotese og erfaring er at de som er gode ledere i en vanlig situasjon også er det på avstand. Rett og slett fordi de er interesserte i den enkelte medarbeider og hva som motiverer.

Psykologiprofessor Silje Endresen Reme viser til at mestringstro er viktig for håndtering stress. I Gjensidige har inngår det å bygge mestringskultur blant annet i lederutviklingsprogrammene, ifølge Ringdal.

– Det handler mye om hvordan samtalen er mellom leder og ansatt; hvordan den ansatte opplever å få tilbakemeldinger.

Powered by Labrador CMS