Ledelse

Passasjervekst og eiendomssalg løfter NSB

NSB leverer gode resultater godt hjulpet av eiendomsselskapene sine som snart blir egne selskaper. Det var da NSB lærte av T-banen at passasjerene kom i hopetall.

Publisert Sist oppdatert
Aldri før har NSB hatt så solid drift som i årets første åtte måneder. Også overskuddet før skatt er rekordhøyt i andre tertial.
– Et formidabelt resultat, fastslår konsernsjef Geir Isaksen.
– Vi har framgang i driften på alle forretningsområdene våre. Det er blitt jobbet godt over hele linja, sa konsernsjef Geir Isaksen i NSB da han presenterte tallene for andre tertial torsdag formiddag.
NSBs driftsinntekter var på 9,8 milliarder kroner og sikret et driftsresultat på 1,7 milliarder kroner i årets første åtte måneder. Selv om driftsinntektene lå omtrent på samme nivå som i samme periode i fjor, er driftsresultatet det beste NSB har levert noen gang. Tilsvarende resultat i fjor var på 1 milliard kroner, hvilket innebærer at konsernet hadde en resultatframgang på 63,7 prosent i år, ifølge NTB.
Resultat før skatt i årets første måneder endte på rundt 1,5 milliarder kroner, hvilket også er ny rekord med god margin. Finanskostnadene i år er mindre enn i fjor, da tilsvarende resultat var på drøyt 700 millioner kroner.
Det er først og fremst persontrafikken som bidrar til de gode resultatene. Nordmenn har i år utført 2,4 millioner flere togreiser enn på samme tid i 2014. Totalt til nå i år har noen tatt toget etter eller annet sted 44,1 millioner ganger. Hvis utviklingen fortsetter ut året vil NSB ha hatt en passasjervekst på 26 prosent siden 2011.

Ti år med kulturendring

Det var allerede i 2005 at NSB tok grepene som i dag gjør at selskapet, som snart blir ribbet for mange av datterselskapene sine som følge av den pågående jernbanereformen, kan vise til en formidabel passasjervekst og rekordgode tilbakemeldinger fra passasjerene.
Kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, tror passasjerveksten henger sammen med den ti år gamle kulturendringen.
Hvorfor tar vi toget mer enn før?
– Den enkle forklaringen er fordi vi har økt tilbudet gradvis i 2012 og 2014. Det er nå flere avganger og vi kjører flere seter enn tidligere. Folk kjører mer tog rett og slett fordi det går flere tog, sier han.
Og grunnen til at det går flere tog, skyldes ikke bare at NSB ønsker å vise seg som et moderne og endringsvillig tog-konsern. I 2005 stilte man en del harde spørsmål til seg selv. Hvordan er det egentlig kunden vil bli transportert? NSB skulle sette kunden først, forklarer Lundeby. Nå ville man lære av T-banen.
NSB-konsernsjef Geir Isaksen presenterte gode tall i Oslo torsdag formiddag. (Foto: NTB-scanpix).
– At man ikke skal vente på tog lenge, er ekstremt viktig. På det sentrale østlandet i korridoren mellom Lillestrøm og Asker går det nå tog i et fast system hvert tiende minutt. Man trenger ikke vite rutertabeller, kun at det alltid går et tog innen kort tid, sier Lundeby.
Nå forventer han at veksten fortsetter.
– Ja, vi tror på fortsatt vekst. Samtidig ser vi fra befolkningsprognosene at vi blir stadig flere og flere, og vi tror at transportbehovet bare vil bli større i fremtiden, sier han.

Overskudd på eiendom

En annen viktig årsak til NSBs gode resultat er realisering av salg av eiendom gjennom datterselskapet ROM Eiendom. Faktisk er ROMs driftsresultat nesten dobbelt så høyt som året før.
ROM Eiendom hadde et driftsresultat på 670 millioner kroner per 2. tertial, mot 339 millioner kroner i 2014. Økningen skyldes i stor grad en positiv verdiutvikling i selskapets eiendommer.
– I fjor hadde vi noen store salg. Det vil variere fra år til år når den gevinsten tas ut, sier Lundeby.
Men dette er ikke overskudd som vil komme NSB til gode i fremtiden. Med jernbanereformen skal to av NSB-konsernets virksomheter, ROM Eiendom og Mantena (NSBs vedlikeholdsselskap), overføres til staten.
Også Mantena nærmest dobler driftsresultatet til 67 millioner kroner per 2. tertial, mot 38 millioner kroner i 2014.
Lundeby påpeker at Eiendomsselskapenes gode resultater er i henhold til vanlig forretningsdrift og ikke har sammenheng med at selskapene skal skilles ut som egne selskaper.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS