Ledelse

Mens Posten bygget ned den tradisjonelle postombæringen (negativ innovasjon), bygget de opp logistikk og pakkehåndtering (positiv innovasjon). Det var riktig strategi, mener professor Tor Wallin Andreassen ved NHH.

− Posten tvunget til negativ innovasjon

− Det virker på meg som at det tok litt tid før Posten tok innover seg situasjonen de sto i. Men når de først gjorde det, valgte de rett strategi: Bygge ned en del av virksomheten og bygge opp et annet sted.

Publisert Sist oppdatert

− Strategi handler om å velge bort noe godt til fordel for noe bedre.

Det sier professor i strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH) Tor Wallin Andreassen.

Det Posten driver med er ifølge Andreassen «negativ innovasjon». De bygger ned og reduserer brevvirksomheten, mens de bygger opp netthandel og logistikkvirksomheten – som er en positiv innovasjon. Negative innovasjoner skaper alltid større oppmerksomhet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS