Ledelse

Ved å ha empati for at medarbeidere er stresset og dele dine egne mestringsstrategier med dem, viser du empati.

Slik takler du stress uten å gi medarbeiderne en kald skulder

Er du flink til å holde hodet kaldt når det brenner? Denne nonchalante holdningen kan oppfattes som at du ikke bryr deg om jobben eller kollegaene dine.

Publisert Sist oppdatert

Å holde seg rolig i stressende situasjoner er en god egenskap. Uheldigvis kan denne kvaliteten oppfattes av noen som likegyldighet. Det kan skade karrieren din som leder.

Tall fra The American Institute of Stress viser at 40 prosent av arbeidstakere oppfatter jobbene sine som veldig eller ekstremt stressende.

Under pandemien har derimot stressnivået til yrkesaktive skutt til vers. Nye tall viser at syv av ti voksne føler at økonomien er en betydelig kilde til stress.

Harvard Business Review skriver at det er tre ting du som leder kan gjøre for å virke mindre distansert i en stressende situasjon.

Adresser situasjonen

Mange blir stresset av å holde prestasjoner. Hvis du derimot synes det ikke er så skummelt å holde prestenasjon og ikke viser noen tegn på å være stresset, kan arbeidsgiveren din tolke det som at du ikke tar presentasjonen seriøst.

Løsningen her er å overkommunisere til sjefen din hvor viktig du mener oppgaven er. Aldri gå ut i fra at sjefen din vet hva du tenker.

Hvis ansatte rundt deg føles seg stresset, er det viktig å ta tak i situasjonen med en gang. Anerkjenn at situasjonen er vanskelig og fortell hvordan du ønsker å løse utfordringen.

Del mestringsmekanismene dine

Mange ledere har mestringsmekanismer som hjelper dem med å håndtere stress. Noen forbereder seg ekstra grundig, endrer tankesettet sitt, gir seg selv bekreftelse og løser små biter av en stor oppgave.

Uansett hvilken av disse metodene du bruker, er det en viktig del av jobben din som leder å hjelpe ansatte til å ikke føle seg stresset.

Derfor er det viktig å dele dine egne mestringsmekanismer med teamet ditt. Husk at medarbeiderne dine kan tolke din selvsikkerhet som likegyldighet.

Hvis du deler metodene dine, vil teamet og lederen din se at du bryr deg om medarbeiderne dine.

Vær empatisk

Hvis du sliter med å forstå hvorfor alle rundt deg er stresset, kan du risikere å fremstå som likegyldig.

Å være en empatisk leder, spesielt i disse tider hvor arbeidsstyrken sitter spredt på hjemmekontor, kan være så enkelt som å ringe ansatte å spørre «hva kan jeg gjøre for at du skal føle deg mindre stresset?»

Ved å stille dette spørsmålet kan ledere få bedre innsikt i hvordan ansatte takler hjemmekontorsituasjonen, hvorfor de føler seg stresset og hva lederen kan gjøre for å hjelpe.

Ved å ha empati for at medarbeidere er stresset og dele dine egne mestringsstrategier med dem, viser du empati. Denne omsorgen vil gi utbytte for både deg som leder og avdelingen din.

Powered by Labrador CMS