Ledelse

Utbrenthet kan gjøre at den ansatte leverer dårligere enn normalt, legger mindre innsats i arbeidet, går glipp av frister eller i mindre grad følger reglene, skriver professorene Luciano og Brett i Harvard Business Review

Tidlige tegn på at ansatte er utbrent

Ledere som raskt fanger opp faresignalene for utbrenthet blant medarbeidere, kan hjelpe dem før problemene blir større.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Når koronapandemien drar ut i tid, fremtiden er usikker og den sosiale nedstengningen begynner å ta på, er faren større for at arbeidstakere opplever stress og utbrenthet. Internasjonale undersøkelser tyder på at antall blir utbrente i jobbsammenheng har økt betydelig det siste året.

Det skriver professorene Margaret M. Luciano og Joan F. Brett ved Arizona State University i Harvard Business Review. De har forsket på medarbeideres velferd og identifisert tidlige tegn på utbrenthet.

Tidlige tegn

Ifølge NHI.no defineres utbrenthet ofte som en langvarig arbeidsrelatert stressreaksjon, som vanligvis gir både psykiske og fysiske plager. Det starter ofte med tretthet, spenningstilstander og muskelsmerter.

Mange bedrifter forsøker å kartlegge fare for utbrenthet blant de ansatte i sine årlige medarbeiderundersøkelser. Men det er en utilstrekkelig måte å fange opp tidlige tegn, ifølge forskerne.

De peker på at utbrenthet kan komme i ulike former, og det er mange forskjellige signaler på utbrenthet det er lurt å følge med på.

«Tidlige tegn på en passiv utbrenthet inkluderer utmattelse og følelse av utilstrekkelighet og tristhet» skriver de. Denne formen for utbrenthet går utover produktiviteten til den ansatte ved at de har lett for å resignere og bidra mindre, fordi de føler at det ikke er noe poeng i det uansett.

Tidlige tegn på en passiv utbrenthet inkluderer utmattelse og følelse av utilstrekkelighet og tristhet

Frister glipper

En annen form for passiv utbrenthet gjør at den ansatte leverer dårligere enn normalt, legger mindre innsats i arbeidet, går glipp av frister eller i mindre grad følger reglene, beskriver de.

Men utbrentheten kan også komme mer tydelig til uttrykk. Blant noen ansatte kan man se usunne spise eller drikkevaner, eller at de dropper trening eller hobbyer de pleier å drive med.

Og enda tydeligere er det når ansatte i arbeidssituasjonen lett blir irritert, misfornøyd og utålmodig. For noen medarbeidere er det normal atferd, men har du en ansatt som vanligvis er rolig og diplomatisk er denne typen atferd et faresignal, skriver forskerne.

5 råd til ledere

Luciano og Brett gir 5 råd for å hjelpe medarbeidere som står i fare for å bli utbrent.

  1. Kjenn igjen tegnene. Vær oppmerksom på de typiske tegnene på utbrenthet og kjenn dine ansatte godt nok til å oppdage når de endrer atferd, så du kan ta tak i det tidlig.

  2. Tenk deg om før du gjør noe. Når du legger merke til tegn på at noe er galt, tenk deg om før du tar det opp. Tenk igjennom hva som skjedde, hva du kan ha gjort i situasjonen, og spør dem så hva som foregår og hvordan du kan hjelpe.

  3. Øv på å se ting i perspektiv. Forsøk å se det store bildet, hva som er de viktigste oppgavene og hva som kan utsettes. Hjelp den ansatte å gjøre det samme.

  4. Støtt den ansatte. Ulike løsninger kan være riktig for ulike ansatte. Vis ekte medfølelse og lytt til deres opplevelse, og samarbeid med den ansatte for å lette presset vedkommende opplever.

  5. Unngå overdrevent tidspress. Vurder om det er frister du kan utsette eller prosjekter som kan flyttes på. Kan du lette presset på dine ansatte ved for eksempel å være mer fleksibel på arbeidstiden? Kan du flytte på ressurser for å avlaste de travleste?

Powered by Labrador CMS