Helse
60 prosent av nye koronainnlagte er utenlandskfødte
I forrige uke var 60 prosent av nye koronapasienter med kjent fødeland, født utenfor Norge. Også i smittetallene er andelen personer født i utlandet høy.
Den ferske ukesrapporten fra Folkehelseinstituttet (FHI) viser at selv om antall innlagte går nedover, minker den mindre blant dem som er født i utlandet, skriver Aftenposten.
Forrige uke var altså 60 prosent av nye pasienter født utenfor Norge. Blant smittede utgjorde denne andelen 39 prosent av de smittede.
Overlege Sheraz Yaqub ved Oslo universitetssykehus sier at en forklaring på at utenlandsfødte i Norge oftere blir innlagt på sykehus med covid- 19 kan være genetisk disposisjon for et alvorligere sykdomsforløp.
– Det er forskning som viser at genetikk kan ha en innvirkning på hvor hardt man blir rammet av sykdommen, sier Yaqub.
Han mener den raskeste løsningen for å få ned innleggelsestallene er å vaksinere de gruppene som blir hardest rammet av pandemien.
Nylige artikler
20 alvorlige fallulykker på jobb siden april: – Dette er for høye tall
Rubio: USA vil ha Iran-avtale, men ikke for enhver pris
Utviklingsministeren: – Norske penger hjelper folk i Venezuela
Frankrike stenger atomreaktorer i varmen
Våre viktigste kolleger bor på innsiden
Mest leste artikler
Jan Ketil Arnulf om å åpne for en sivil sjef for E-tjenesten: Ingen garanti for å finne en god kandidat
Må sjefen for E-tjenesten ha militær bakgrunn? Strid om sivil leder
ADHD i arbeidslivet: Slik kan åpenhet og fleksibilitet gi bedre resultater på jobb
Ståle Langvik: Statlig sløsing skjuler snikrasjonering i velferden
Tom Karp om sterke ledere: Derfor utfordres demokrati og ledelse nå