Samfunn

LENGRE VENTETID: Navs saksbehandlingstid i klagesaker har økt dramatisk etter at Norge stengte ned på grunn av koronautbruddet i mars.

Doblet saksbehandlingstid på klagesaker i Nav

Forventet saksbehandlingstid for AAP-klagesaker i Navs klageinstans er nesten fordoblet etter koronautbruddet, skriver Dagsavisen.

Publisert Sist oppdatert

Navs klageinstans behandler hvert år flere titusener klager. Bare for arbeidsavklaringspenger (AAP) behandlet klageinstansen i fjor nesten 6.000 klager på vedtak. Og saksbehandlingstiden har økt dramatisk siden i mars, forteller Dagsavisen.

Konsekvensen er at mange blir gående lenge uten inntekt mens klagen behandles.

Økning for flere sakstyper

Klager på vedtak om AAP eller andre Nav-ytelser behandles først i den enheten som fattet vedtaket, og der er forventet saksbehandlingstid i AAP-saker nå på fire og en halv måned.

Får man ikke medhold der, går saken videre til Navs klageinstans, og der er forventet saksbehandlingstid nå på åtte måneder.

Det er nesten en dobling av forventet saksbehandlingstid fra før koronapandemien brøt ut i mars, skriver Dagsavisen.

Det har også vært en kraftig økning i saksbehandlingstiden for klager på uførevedtak, forteller avisen.

Har prioritert søknader om dagpenger

Økningen i saksbehandlingstiden i klagesaker henger sammen med at mange som jobber med klagesaker, i stedet ble satt til å behandle søknader om dagpenger da flere hundre tusen ble permittert etter at Norge stengte ned i mars, forklarer fungerende ytelsesdirektør Bjørn Lien i Nav.

– Etter den massive inngangen av over 530.000 søknader om dagpenger, var vi nødt til å prioritere å behandle dagpengesøknadene for å sikre permitterte og arbeidsledige penger til livsopphold. Vi satte alle kluter til for å klare det. Nå skal vi jobbe så hardt vi bare kan for å bli ferdig med klagesakene som er sendt Nav, skriver Lien i en e-post til Dagsavisen.

Powered by Labrador CMS