Samfunn
Jentene får høyere karakter på eksamen
Forskjellene mellom jenter og gutter i grunnskolen er størst i norsk og minst i matematikk.
Fredag presenterte Utdanningsdirektoratet foreløpige eksamenskarakteren for våren 2019.
Resultatene viser at elevene i gjennomsnitt får karakteren:
-
3,5 i norsk hovedmål og 3,1 i norsk sidemål
-
3,7 i engelsk
-
3,6 i matematikk
I fjor var tilsvarende tall 3,6 i norsk hovedmål og 3,4 i norsk sidemål, 3,7 i engelsk og 3,6 i matematikk.
Ettersom oppgavene er ulike fra år til år, er det normalt med noe variasjon i karaktergjennomsnitt og karakterfordeling.
I overkant av 2200 elever tok eksamen i norsk for de med fritak fra vurdering i sidemål. Snittkarakteren for disse elevene er 2,4.
Til eksamen i norsk hovedmål og norsk sidemål får jentene i snitt 0,6 karakterpoeng mer enn guttene.
Trenden fortsetter på Vgs
Jentene får i snitt høyere eksamenskarakterer enn guttene i mange av fagene i videregående opplæring.
Størst er karakterforskjellen i faget sosialkunnskap, hvor jentene får 0,6 karakterpoeng mer enn guttene.
I matematikk og realfag gjør jenter og gutter det mer jevnt. I praktisk matematikk for påbygging til generell studiekompetanse får riktignok guttene 0,3 karakterpoeng mer enn jentene, mens jentene får 0,4 karakterpoeng mer enn guttene i matematikk for samfunnsfag.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen