Samfunn
Jernbanen er privatisert
I dag la samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen den første ruten ut på anbud. Kvalitet skal være det viktigste kriteriet.
Jernbanedirektoratet har i dag sendt ut konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 1 Sør til de prekvalifiserte togselskapene. Trafikkpakke 1 omfatter driften av lokaltrafikken på Jærbanen og Arendalsbanen og fjerntogtilbudet på strekningen Oslo-Kristiansand- Stavanger. Siktemålet er å inngå avtale med togselskap i juni 2018 og trafikkstart året etter.
– Regjeringen har en offensiv satsing på jernbanen, med mål om et stadig bedre tilbud til de reisende. Konkurranse om driften av persontogtilbudene er en viktig del av regjeringens jernbanereform. Dette vil kunne bidra til et bedre togtilbud og sikrer at staten kjøper togtjenester til riktig pris. I dag har Jernbanedirektoratet sendt ut konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 1 Sør, som omfatter togtilbudene på Sørlandet. Vi er opptatt av å høste erfaringer og lære underveis, og derfor skal konkurransene om de øvrige persontogtilbudene lyses ut suksessivt de kommende årene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Konkurransen gjennomføres på en slik måte at den togoperatøren som kan gi det samlet sett beste tilbudet vinner retten til å levere definerte togtjenester for å en fastsatt periode.
Ved vurderingene av hvilket togselskap som vinner konkurransen, vil det bli lagt størst vekt på hvilken kvalitet togselskapet kan tilby. Blant annet omfatter kvalitetselementet tilbudet til kundene, samarbeidsrelasjoner med regionale samferdselsmyndigheter, optimal drift og godt vedlikehold av togmateriellet, og ikke minst hvilke tiltak selskapet vil gjennomføre for å beholde og tiltrekke seg medarbeidere. Reglene for virksomhetsoverdragelse vil ligge til grunn. Det betyr at de arbeidstakerne som blir berørt, har rett til å beholde jobben.
Trafikken konkurranseutsettes som en såkalt nettokontrakt. Det betyr at togselskapet beholder alle billettinntekter selv og dermed gis insentiver til å tiltrekke seg flest mulig reisende. Blant annet vil togselskapet stå fritt til å tilby rabatter som f.eks. minipris. Prisnivå for øvrig og sosiale rabatter reguleres av Jernbanedirektoratet. Kontrakten vil også inneholde bonus både for vellykket oppstart og for kundetilfredshet. Dette skal sikre at operatørene skal arbeide aktivt med å tilby kundene et best mulig tilbud i hele kontraktsperioden.
Nylige artikler
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen