Velferd
Klagesaker og EØS-saker er satt på vent hos Nav
Nav var fullt opptatt med å håndtere trygdeskandalen da koronakrisen kom. Nå er sakene til over 4.000 personer blitt satt på vent.
– Vi er ikke ferdig med å identifisere alle sakene som kan være aktuelle å vurdere på nytt, men vi anslår at det kan dreie seg om mellom 4.000–5.000 saker, sier Magne Fladby, leder for Innsatsteam EØS-saker i Nav, til Aftenposten.
Både EØS-saker og klagesaker er blitt nedprioritert på grunn av koronakrisen, skriver avisen.
Nylig uttalte arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) at innsatsteamet hadde planer om å starte på sakene som gjaldt personer som hadde fått stans eller avslag på ytelser de kunne hatt krav på, etter påske.
De sakene er nå også blitt satt på vent, og det gjelder om lag 250 saker hvor Nav urettmessig har krevd tilbake penger.
Nav-ansatte jobber for tiden på spreng med å håndtere den enorme mengden av søknader om dagpenger, sykepenger og omsorgspenger. Hittil i år er antall dagpengesøknader 422.000. For hele fjoråret var tallet 160.500.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen