pris og rente

Made in Norway: Dale gensere

Fjorårets olympiske leker i Salt Lake City markerte en milepæl, ikke bare på grunn av antall norske gullmedaljer. Det var også en av høydepunktene i den internasjonale suksessen til Dale of Norway.

Publisert Sist oppdatert

Takket være en lisensavtale med den amerikanske olympiske komiteen kommer Dale lusekofter til å være en del av amerikanernes offisielle uniform frem til 2006. Dale leverer også til de norske og canadiske olympiske lag. For to år siden lanserte Dale også en kolleksjon med Disney-figurer, som integrerer Mickey Mus og andre figurer i gensere. Og i juni i fjor inngikk Dale sin aller viktigste avtale: Et lisensprogram med den internasjonale olympiske komiteen, IOC, som gjør dem til offisielle leverandør til vinter-OL i Torino i 2006 og følgende vinter-OL i 2010.

Selv om USA er det største markedet, selges Dale gensere også til markeder i Asia og Europa (Tyskland er det-nest største eksportmarkedet). I enkelte land har en Dale-genser sågar like stor status som en Ralph Loren-skjorte eller Rolex-klokke.

Eksportsalg står nå for hele 74 prosent av Dales trikotasje-omsetning.

Dales eksport-markeder
Ti største markedene i 2001.
1. USA
2. Tyskland
3. Canada
4. Sveits
5. Østerrike
6. Nederland
7. Italia
8. Frankrike
9. Danmark
10. Sverige

Trenden de siste ti år
Dales eksport på forretningsområdet trikotasje i og andelen av total omsetning.

2001 214,9 mill. 74 %
2000168,8 mill.69 %
1999167,1 mill.62 %
1998152,7 mill.62 %
1997121,4 mill.58 %
1996102,1 mill.52 %
1995104,3 mill.59 %
199492,0 mill.47 %
199371,0 mill.21 %


Nøkkelfakta om Dales of Norway

  • Dale opprettes i 1879
  • Dale har levert norske OL- og VM-siden 1956
  • Oppretter USA-kontor i 1987
  • Ekspanderer til Europa i 1988
  • Ekspanderer til Asia i 1989
  • Skriver avtale med USAs olympiske komite i 1997
  • Lanserer Disney-kolleksjon i 2001
  • Skriver avtale med IOC i 2002
Powered by Labrador CMS