Nyskaping
– Slik jobber vi med kreative prosesser
Det var gjennom nyskaping, utvikling og testing han startet bedriftene Opera og Vivaldi. Det holder han på med fortsatt. Konstant kreativitet er hverdagen til von Tetzchner.
– Vi må la folk få tenke selv, sier Jon von Tetzchner.
Det har preget utviklingsarbeidet i begge suksessbedriftene han har grunnlagt: Opera Software og Vivaldi.
– Alle har idéer. Det gjelder å stimulere folk til å dele dem, og etablere en kultur der alle tør å komme med forslag. Det kan være brainstorming, eller erfaringsbasert. Mange idéer blir til etter at en person kommer inn i et rom og sier «se hva jeg gjorde».
Møtte motgang
von Tetzchner studerte informatikk ved Universitetet i Oslo. Sammen med medgründer Geir Ivarsøy startet han et forskningsprosjekt ved Telenors forskningsavdeling på Kjeller i 1992 – utviklingen av en ny nettleser. Det var Ivarsøy som ga den navnet Opera.
Som mange gründere opplevde von Tetzchner og Ivarsøy motgang. Det ble også katalysatoren til suksessen. For da Telenor ikke var interessert i å satse på å utvikle nettleseren, fikk Tetzchner og Ivarsøy rettighetene. I 1995 startet de firmaet Opera Software. Det tok av: I 2006 var Opera verdens tredje mest brukte nettleser, og gjorde det spesielt godt på mobiltelefonmarkedet. Utviklingen av nettleseren Opera og firmaet Opera Software ASA har gjort von Tetzchner til en verdenskjent person, spesielt i databransjen. Både nettleseren Opera og utviklerne Tetzchner og Ivarsøy har fått en rekke internasjonale priser.
Løse problemer
Etter at han valgte å gå ut av Opera startet von Tetzchner nettleseren Vivaldi. De 40 ansatte i dag er i en distribuert organisasjon, der von Tetzchner sitter i USA, mens de andre har kontorer i Norge og i Island.
– Hvordan har dere jobbet kreativt, i arbeidet med å utvikle nettleseren?
– For oss handlet det mye om hvordan vi skal løse problematikk. Vi gjennomførte undersøkelser, gravde frem informasjon og prøvde å finne ut hvordan vi skulle komme i gang. Vi måtte dessuten finne ut hvilke kildekoder vi skulle benytte og hvilket grensesnitt vi skulle gå for. Så var det en vei derfra til valget av design. Den kreative prosessen har vært en blanding av en ad hoc-instilling, der veien blir til mens vi går, og testing – der vi prøver ut ulike ting til vi vet at det fungerer, forklarer han.
Noen ganger ble det jobbet strukturert, mens de andre ganger valgte å forfølge en idé. Prosessen kunne også være preget av diskusjon.
Slutter aldri
Beskrivelsen av det kreative arbeidet i oppstartsprosessen av Vivaldi kunne godt ha vært en beskrivelse av arbeidet i dag, påpeker han. I denne bransjen slutter man nemlig aldri å være kreative.
– Det er en løpende prosess, og vi er i alle faser hele tiden. Utviklingen foregår konstant. Det er hele tiden behov for forbedringer, understreker han.
Det var i 2013 han startet opp nettleseren Vivaldi. Vivaldi Techonologies, som bedriften heter, samarbeider med datterselskaper i Island og USA om utvikling av nettleseren og tilknyttede tjenester. I 2015 og 2016 tapte Vivaldi Technologies 73 millioner kroner, ifølge Dagens Næringsliv. Ifølge von Tetzchner skyldtes dette høye utviklingskostnader.
Investeringsselskapet Vivaldi Invest går langt bedre, og von Tetzchner har god tro på at selskapet kommer til å lykkes. Målet er at nettleseren skal være teknisk overlegen konkurrentene. Interaksjonen med brukerne, og responsen deres, gjør ham enda sikrere på suksess.
– Vi lager et fantastisk produkt som vi vet at folk liker, og som er brukervennlig. En nettleser skal være et godt verktøy som dekker brukernes behov, enten det gjelder bokmerkeløsninger, apphåndtering eller tilpasningsløsninger, som spesialløsninger for dem som bruker mye mus eller dem som foretrekker tastatur og kortkommandoer, sier han.
Han er overbevist om at den ekstreme brukerorienteringen Vivaldi har gått inn for fra dag én vil gi gode utslag på lang sikt.
– Å være på brukernes side, bevisst å unngå å spionere på dem og å lage gode løsninger og produkter som de vil ha – det er nøkkelen, sier han.
Kontinuerlige tilbakemeldinger
Det som skiller utviklingsarbeidet til en nettleserbedrift og andre bedrifter handler nettopp om brukerne, og om samarbeidet med dem.
– Vi jobber ekstremt tett med brukerne, og får kontinuerlige tilbakemeldinger. I Vivaldi er vi 40 ansatte, men vi har hundrevis av brukere som også er involverte. Disse hjelper oss med testing, oversettelser og lignende arbeid. I tillegg har vi noen gulrøtter for dem som ønsker å være medlem av forumet vårt på nettet. Disse tilbys gratis epost og egne bloggsider, forteller han.
Veivalgene til Vivaldi er direkte påvirket av brukernes tilbakemeldinger. Det er en positiv måte å arbeide på, synes von Tetzchner. Det er et interaktivt og sosialt samarbeid, med brukere som legger ned mye tid på å hjelpe Vivaldi. Dette er brukere over hele verden.
– Daglig sender vi ut forespørsler til hundrevis av frivillige og får god hjelp. Organisasjonen vår er dessuten så fleksibel at det blir tatt initiativ til endringer og utvikling. Det blir et godt arbeidsmiljø ut av dette. Alle føler eierskap til det vi utvikler. Det innebærer at brukerne også velger å snakke pent om oss. Vi hører historier om brukere som setter opp stands på skoler, og som anbefaler skolene sine å bytte nettleser til Vivaldi, smiler han.
Når von Tetzchner nå lanserer Vivaldis 2.0-versjon er det blant annet som følge av utviklingsarbeidet han har beskrevet. Prøving og feiling, ad hoc-prosesser, gode idéer og tett kontakt med brukerne har ledet bedriften til å prioritere blant annet tidsbruk, effektive sidepaneler og brukerkontroll over hvilket design man ønsker at nettleseren skal ha. Den nye versjonen kommer også med en synkroniseringsfunksjon, der det er tatt spesielt høyde for at brukerne ikke skal kunne spores eller identifiseres. Ifølge von Tetzchner er det mer enn 1500 forbedringer i Vivaldi 2.0.
Neste kreative prosess er sikkert i gang allerede.
Les også: Bor sammen for å skape samhold