Samfunn

Fjernarbeid gir den enkelte frihet til å jobbe fra hvor som helst. Mens bedriften kan dra nytte av å ha folk på jobb i alle tidssoner.

Steng kontoret og start med fjernarbeid

Skjer det meste på jobben digitalt? Sitter folk stort sett foran dataskjermen hele dagen? Da kan du like gjerne stenge kontoret og la folk jobbe hjemmefra.

Publisert Sist oppdatert

GitLab heter et av verdens mest rendyrkede selskap som driver hele sin virksomhet via fjernarbeid. Dagens Perspektiv har tidligere omtalt selskapet og intervjuet gründer og daglig leder Sid Sijbrandij. Vi har også snakket med GitLabs eneste norske ansatte, Denys Mishunov fra Tønsberg.

Men hvordan organiserer man fjernarbeid i stor skala? Hvordan kommer man i gang? Og hvilken type virksomheter passer best til denne formen for organisering? Og ikke minst, hvilke egenskaper trenger du for å klare å jobbe hundre prosent som fjernmedarbeider?

Åpenhet

Foto Darren Murph er «Head of Remote» – en slags fjenmedarbeider-sjef – i GitLab, et amerikansk selskap der de 1000 ansatte er spredd over hele verden og jobber hjemmefra, som fjernmedarbeidere.

Vi stilte disse og andre spørsmål til GitLabs fjernmedarbeider-sjef – Head of Remote – Darren Murph. Han skal holde styr på 1000 ansatte i over 60 land. Til det har han god nytte av sin Guinnes-registrerte verdensrekord i bloggskriving. I løpet av en periode på sju år – fram til 2012 – skrev Darren Murph 17.282 blogginnlegg – en rekord som visstnok står seg den dag i dag.

– Ideelt sett bør et selskap som satser på fjernarbeid lage en firmahåndbok som er tilgjengelig for alle, sier Murph. En slik håndbok er selskapets «digitale og dynamiske bibel». Her skal alt stå – og dokumenteres. Fra verdier og kultur, til arbeidsprosesser, rutiner og bruk av ulike teknologiske verktøy.

– Åpenhet er avgjørende for at fjernarbeid skal fungere og for å skape en nødvendig atmosfære der den enkelte blir så selvgående som mulig. Det må oppmuntres til, og ikke minst legges til rette for, både selvutvikling og selvlæring, påpeker Murph.

Han understreker at ledelsen må stole på sine fjernmedarbeidere. Selskaper som driver med fjernarbeid bør verdsette de ansattes resultater høyere enn antall timer den enkelte har tilbrakt i kontorstolen. Man må tillate, og oppmuntre, folk til å bo å jobbe der de selv ønsker det. Det er liksom hele poenget.

– Dersom du er leder i en virksomhet som driver med fjernarbeid, må du være god på uformell kommunikasjon og legge til rette for at de ansatte enkelt kan oppnå kontakt og kan kommunisere med både ledelsen og andre kolleger på ulike plattformer – både uformelt og til faste tider, sier Darren Murph.

Åpenhet er avgjørende for at fjernarbeid skal fungere og for å skape en nødvendig atmosfære der den enkelte blir så selvgående som mulig

Hva skal til for å kutte ut ­kontoret?

Dersom dere stort sett jobber digitalt og leverer deres produkter og tjenester på en digital plattform, kan fjernorganisering være en mulighet. For en virksomhet kan organisering med fjernarbeid bidra til:

  • At man får global tilgang på talenter

  • Døgnkontinuerlig drift p.g.a. tidsforskjeller

  • Veldig, veldig mye billigere husleie

Hva slags folk passer til fjernarbeid?

  • Den som liker å jobbe selvstendig og er gode på selvlæring. Det handler ikke om å ha all type kunnskap, men å kunne finne fram til den.

  • Er villig til å dele og dokumentere sitt arbeid med andre i nettverket – dokumentasjon og åpenhet er avgjørende for at slik type organisering skal fungere

  • Har vist at man evner å styre seg selv – og som ikke er avhengig av daglige oppdateringer eller daglige arbeidsmøter med ledelse og kolleger

  • Som ikke har problemer med å jobbe asynkront – til andre tider og på andre steder og i andre tidssoner, enn sine kolleger.

Ledelsen må tilrettelegge

  • I et miljø der alle jobber for seg selv – på et annet sted enn deg – er det viktig at det legges til rette for at folk evner – og har mulighet til – å finne svar på alle typer spørsmål selv.

  • Det stiller krav til den enkeltes selvstendighet, men også til at virksomheten legger til rette og gjør selvstendighet mulig. Det kan lønne seg å lage en digital håndbok der «alt» står.

Ikke for sykehus…

– Hvilke type virksomheter passer best til fjernarbeid og hvilke passer mindre godt?

– Bransjer der verdiene er digitale, der produktet eller tjenestene kan leveres digitalt, er unikt posisjonert for fjernorganisering. Dette inkluderer det meste innen kunnskapsarbeid, som regnskap, programvare, markedsføring, PR, kommunikasjon, og digitale medier. Listen er lang, sier Murph.

– Men virksomheter som involverer maskinvarer, for eksempel en bilfabrikk, eller der man betjener mennesker direkte, som pasienter ved et sykehus, er naturlig nok ikke særlig godt egnet for fjernorganisering, framhever han.

En liten lakmustest på om din, eller deler av din virksomhet, egner seg til fjernarbeid, er følgende:

Hvis dine folk kommer på kontoret hver morgen og setter seg rett ned ved datamaskinen og blir der hele dagen, er det et tydelig tegn på at de like gjerne kan organiseres via fjernarbeid.

– Og sannsynligvis vil de fleste av dem også bli mye mer fornøyd med en slik løsning, mener Murph.

Som et fullstendig fjernorganisert selskap må GitLab være bevisst på viktigheten av uformell kommunikasjon. Derfor har de skapt mange fora og mange muligheter der folk kan «møtes» og snakke sammen. Folk oppfordres – og belønnes – for å reise på besøk til hverandre og selskapet arrangerer treff for alle ansatte minst en gang i året.

Bransjer der verdiene er digitale, der produktet eller tjenestene kan leveres digitalt, er unikt posisjonert for fjernorganisering

Selvgående

– Hvilke personlige egenskaper må til for å kunne fikse jobben som fjernmedarbeider?

– Enkelt sagt så ser vi etter kandidater som har de same verdiene som oss, sier Darren Murph. – Om de har erfaring med fjernarbeid, er det fint, men egentlig ser vi etter de samme tingene som andre virksomheter gjør; lojlaitet, pålitelighet, respekt, samarbeidsevner, ambisjoner, utholdenhet, vennlighet…

– Så er selvsagt høy grad av selvinnsikt og gode kommunikasjonsevner nødvendig for å trives i en fjernorganisert setting.

Selv om det fortsatt ikke er så veldig mange som har jobbet i en virksomhet som er organisert gjennom fjernarbeid, så har de høyst sannsynlig brukt tid på jobben utenfor kontoret. De aller fleste har sikkert erfaring med hjemmekontor, for eksempel.

– Skal du ansette en fjernmedarbeider bør du høre med eventuelle kandidater om hvordan deres erfaring er med hjemmekontor eller om de er vant med å jobbe på reise eller lignende, råder Darren Murph.

– Så bør du finne ut i hvilken grad de ser på seg selv som egenstyrte og selvgående og om de er gode på selvstendig problemløsning. Er det komfortable med dette, er sjansen stor for at du har rett kandidat.

Powered by Labrador CMS