Annonse
nyheter

VG taper ytterligere
Papiravisen VG fortsetter fallet og har en tilbakegang på 32.057 eksemplarer ved utgangen av tredje kvartal, sammenlignet med samme kvartal i fjor. VG Nett går mye bedre.
Annonse
For VG (papiravisen) viser opplaget på hverdager en tilbakegang på 32.057 eksemplarer ved utgangen av 3. kvartal sammenlignet med fjoråret. Annonseinntektene viser en nedgang på 7 prosent i tredje kvartal sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.Nedgangen forklares av økt konkurranse, økt rabattnivå og at merkevareannonsering flytter seg fra papir til nett.Kostnadsreduksjon og omstilling i VG har medført en engangskostnad på kr 34 millioner i tredje kvartal. Kostnadene i fjerde kvartal vil bli i størrelsesorden kr 60-70 millioner kroner. Omstillingen gjennomføres i henhold til plan, heter det i kvartalsrapporten fra Schibsted.VGs nettaktivteter, VG Nett, fortsetter sin positive utvikling og øker totale inntekter i tredje kvartal med 47 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Driftsmarginen i VG Nett er på 43 prosent, mot 39 prosent i samme kvartal i fjor.Aftenposten (papiravis) viser i tredje kvartal en vekst i annonseomsetningen på rundt 4 prosent. Stillingsmarkedet har en sterk utvikling i perioden, mens merkevaremarkedet viser en nedgang.Avisopplaget for morgen utgaven viser en nedgang på 3507 eksemplarer ved utgangen av tredje kvartal sammenlignet med fjoråret.Innenfor Aftenpostens nettaktiviteter viser FINN en god inntekts- og resultatutvikling i tredje kvartal. Inntektene øker med 53 prosent, hvorav stillingsmarkedet vokser med 64 prosent, eiendom med 30 prosent og bil med 24 prosent. Merkevare-annonsering øker med 90 prosent.FINN Torget har god vekst i både antall annonser og merkevareannonsering. Sammenlignet med fjoråret har kostnadsnivået i FINN økt som følge av økt produktutvikling og flere ansatte.E24.no har etablert seg som Norges største nettsted for økonomi- og næringslivsnyheter. Selskapet viser et positivt resultat i september. Annonseinngangen er svært god.Konsernets driftsinntekter viser en økning i tredje kvartal på 29 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2005. Korrigert for valutaeffekter og kjøp/salg avdatterselskap har inntektene økt med 8 prosent i tredje kvartal. Inntektsveksten er i hovedsak annonsedrevet.Konsernets driftsresultat (EBITDA) viser i tredje kvartal en økning på 16 prosent. Driftsmarginen er 13 prosent (14 prosent). Konsolideringen av International Classifieds (Trader) fra 14. juli fører til at konsernets driftsresultat (EBITDA) i perioden øker med 63 millioner kroner.FLYTTES TIL NETTANNONSEVEKST I AFTENPOSTENØKNING FOR KONSERNET
Følg Schibsted-aksjen her
Her kan du lese flere nyheter om mediene
Følg Schibsted-aksjen her
Her kan du lese flere nyheter om mediene