Samfunn
Vil ha megatunnel mellom Helsinki og Tallin
Blir i så fall den største nordiske metropolen.
I Finland og Estland har man lenge drømt om en enklere måte å koble byene sammen på enn ved en 2,5 timers båttur.
I dag er det ikke en sammenhengende jernbanelinje mellom de to landene. Skal man til Europa fra Finland må man innom Russland på veien.
I dag ble planer om en tunnel mellom de to byene presentert under en konferanse hvor statsminister i Estland, Jüri Ratas, den finske ambassadøren og begge landenes transportministre var blant deltagerne. Det skriver Railwaypro.
Prosjektet, som ikke er vedtatt igangsatt, er enormt i nordisk sammenheng. Prislappen er anslått til mellom 13 og 20 milliarder euro, eller omtrent 155 milliarder norske kroner, og man tror byggingen vil ta ca 15 år.
Når tunnelen står ferdig, vil den strekke seg 107 kilometer. Det er dobbelt så langt som tunnelen over kanalen mellom Frankrike og Storbritannia eller over tre ganger så langt som det største tunnelprosjektet i Norge, Rogfast som har en kostnadsramme på 16,8 milliarder kroner.
Man forventer at planleggingsfasen kan ta så mye som 7 år, slik at byggingen tidligst kan starte i 2025. Reisetiden mellom de to byen vil da fra 2040 reduseres til en halvtime.
Samtidig endres arbeidsmarkedene i begge byene markant. Med kort reisetid åpnes det for storstilt pendling og de to byene kan regnes som et metropolt område med 3 millioner innbyggere.
– Tunnelen kan gi store fordeler for integrasjonene mellom våre to byer. Geografisk ligner Finland en øy og tunnelen kan gi oss en forbindelse til Sentral-Europa og jernbanenettet der, uttalte lederen for FinEst Link-prosjktet, Kari Ruohonen.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen