Nyskaping
Vil revolusjonere transport av sjømaten
Aktører innen sjømat og logistikk i Midt-Norge vil se på mulighetene for å flytte sjømaten over fra vei og bane til sjø.
Et fat olje er som kjent nå mindre verdt enn en voksen laks. I uke fem var eksportprisen for fersk laks 51,27 kr/kg. Heldigvis er lakseeksporten bedre enn noen gang. Norge eksporterte sjømat for 6,7 milliarder i januar. Det var en økning på over 1 milliard kroner eller 18 prosent sammenlignet med januar i fjor.
Enkelte har spådd at vi kommer til å eksportere veldig mye mer sjømat i fremtiden. Faktisk er det pekt på at eksporten skal seksdobles innen 2050.
Men måten eksporten foregår har ikke endret seg på 20 år. Det er fortsatt vogntog som er den foretrukne transportmetoden.
– Med en forventing til en seksdobling av sjømatproduksjonen de neste tiårene, har vi dessuten en utfordring når det gjelder kapasitet og standard på norske veier. Bæreevnen er allerede passert flere steder, sier regiondirektør Roar Melum i Norsk Lastebileierforbund i Trøndelag i en pressemelding.
Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS skal sammen med samarbeidspartnere i sjømatnæringen, transportører og Kysthavnalliansen avholde en egen konferanase i mars der fremtiden sjømateksport skal være tema.
Nå vil de teste ut eksport av fersk sjømat til Europa med båt.
– Flytter vi halvparten av dagens eksport over til kjøl, vil det bli 13.000 laksetrailere færre på norske veier. Dette tilsvarer mer enn 15.000 tonn CO2. Samtidig vil det redusere antall trafikkulykker, mener havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus i Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS.
Testen er en del av satsingen på å få mer gods over fra veiene og på sjø og bane. Men i dette tilfelle er det altså mest snakk om å åpne enda en transportrute i tillegg til de eksisterende, i hvert fall dersom sjømat-eksporten virkelig skal seksdobles de neste 34 årene.
– Eksport av sjømat på kjøl er bra for miljøet og bra for trafikksikkerheten. Dessuten er det viktig for sjømatnæringen at vi får opp nye logistikkløsninger med kapasiteter til å håndtere fremtidig vekst, sier stortingsrepresentant Lisbeth Berg-Hansen (Ap). Som fiskeri- og kystminister i Stoltenberg II-regjeringen la hun fram strategien «Mere gods sjøveien» og fikk gjennomslag for en gods på sjø-satsing til 3 milliarder kroner i gjeldende Nasjonal Transportplan.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen