Nyskaping

MED FYRST ALBERT PÅ PR-LAGET: I oktober startet prisdrysset over Sulapac og direktør Suvi Haimi. Her er det Monacos Fyrst Albert som har gitt det finske Sulapac prisen LUXE PACK for best miljøvennlige emballasje i luksussegmentet.

Miljøkampens finske stjerner

Nå skal Finland gå foran i utviklingen av high tech med grønt fortegn. Et eksempel er to finske damer som er blitt internasjonale klimastjerner for sin produksjon av miljøvennlig emballasje.

Publisert Sist oppdatert

Helsinki (Dagens Perspektiv): Suvi Haimi og Laura Kyllönen er to av miljørevolusjonens frontkjempere. De to finnene har som mål å plassere plasten på historiens skraphaug. For ett år siden etablerte de Sulapac, og til nå har de vunnet tre internasjonale priser for sitt banebrytende arbeid med å utvikle miljøvennlig emballasje.

Finland har helt siden Nokia tok verden med storm og revolusjonerte mobilmarkedet, definert seg som en teknologisk stormakt, og nå bruker landet i stadig større grad sin kompetanse på high tech-løsninger med grønt fortegn. Finland er allerede verdens grønneste land, og finnene, som i desember feirer 100 år som selvstendig nasjon, er opptatt av å ta et personlig ansvar i miljøkampen.

Foto PLASTENS BEKJEMPERE: Gründerne av Sulapac, Suvi Haimi og Laura Kyllönen, er de finske biokjemikerne som tok et personlig oppgjør med eget plastavfall. Sammen har de utviklet ny og banebrytende miljøvennlig emballasje, og vil nå bli kosmetikkindustriens grønne bestevenn. Så kan næringsmiddelindustrien stå for tur. (Foto: Sulpac)

Denne høsten har Suvi Haimi blitt en media-darling i Finland. Hennes personlige historie handler om hvordan hun innså at kosmetikken hun bruker, og føler seg avhengig av, skapte et avfallsberg hjemme hos henne selv, og et miljøproblem noen burde løse. I stedet for å vente på at noen, det vil si noen andre, skulle finne på noe lurt, tok Haimi – som er biokjemiker – grep sammen med venninnen og kollegaen, Laura Kyllönen. Sammen ble de til Sulapac, og med Kyllonen som forskningsmessig drivkraft utviklet de sin egen biologiske nedbrytbare emballasje. Så allierte de seg med gode designere, og satte seg som mål å bli kosmetikkindustriens grønne bestevenn. Intet mindre.

Og planen? Ja, den virker.

Gjennom å vinne denne prisen har vi blitt eksponert internasjonalt, fått en flying start, og fått frem at det er det er mulig å erstatte plasten

Fyrstelig drahjelp

I løpet av oktober og november har Sulapac gått fra å være en ambisiøs liten gründerbedrift til å bli en av stjernene i den finske cleantech-satsingen. Hami fartet Europa rundt på det som må kunne beskrives som en pris-turné. Først var hun i Monaco og fikk klem og pris av den svært miljøbevisste Fyrst Albert, da Sulapacs kosmetikkbokser med naturlige farger fra blant annet finske blåbær og multer ble tildelt prisen for beste grønne emballasje. Prisen LUXE PACK, har gjennom 30 år premiert den beste europeiske emballasjen i luksussegmentet, og har i de siste årene vært stadig mer opptatt av miljøvennlige løsninger.

Haimi sier til Dagens Perspektiv at prisen i Monaco er svært viktig for Sulapac, ettersom selskapet ønsker seg partnere i nettopp luksusmarkedet.

– Gjennom å vinne denne prisen har vi blitt eksponert internasjonalt, fått en flying start, og fått frem at det er det er mulig å erstatte plasten med fullstendig nedbrytbar og lekker emballasje, sier Haimi.

Den kjemiske miksen i Sulapacs produkter er en patentert bedriftshemmelighet, men hovedingrediensene er trekompositt og naturlige bindemidler.

– Sluttproduktet er vann- olje- og lufttett, økologisk og vakkert, sier Haimi.

Globale ambisjoner

Foto BÆRRE LEKKERT: Slik ser den ut, resirkulerbar kosmetikk-emballasje uten et gram plast og samtidig vann- olje- og lufttett. (Foto: Sulpac)

Verdens emballasjemarked anslås til å ha en verdi på 8000 milliarder kroner. Haimi tror Sulapac kan bli en aktør i dette markedet. – Vår drøm er å bidra til en reduksjon i plastavfallet globalt, sier hun.

Hun hadde knapt fått takket for prisen i Monaco, før Sulapac vant en ny pris for beste miljøvennlige luksusemballasje på Sustanable Beauty Awards i Paris, også det i internasjonal konkurranse. Og som om ikke det var nok, var Haimi etter kort tid på podiet i Berlin, nå sammen med Laura Kyllönen, for å hente hjem 300.000 kroner for å ha vunnet «The Green Alley Award» – en gründerpris som siden 2014 har vært et utstillingsvindu for den sirkulære økonomien. Sulapac vant prisen i skarp konkurranse med innovative gründere i Nederland, Irland, Frankrike og Tyskland.

Prisen går til et prosjekt som utfordrer den gamle økonomien.

– Jeg håper vil snart kan slutte å bruke begrepet avfall, og få til en reel sirkulær økonomi, sier Grant Kinsman, CEO i irske H2 Compliance, et av selskapene bak prisen.

På spørsmålet om hvor veien går videre, svarer Suvi Haimi at den omfattende produktutviklingen Sulapac allerede har investert i, etterhvert også kan bli relevant for andre bransjer. Hun trekker frem næringsmiddelindustrien som en åpenbar bransje med behov for nytenking.

Jeg håper vil snart kan slutte å bruke begrepet avfall, og få til en reel sirkulær økonomi

Kan industri-tilpasses

Haimi sier at det er fullt mulig for størsteparten av de finske plastfabrikkene å produsere Sulapacs miljøvennlige emballasje.

– Det vil kreve omstillinger, og visse investeringer, men tilpasningene er ikke mer omfattende enn at de kan gjøres i løpet av noen uker, maksimalt innen seks måneder, avhengig av fabrikkens utgangspunkt, sier Haimi.

– Prisen på vår emballasje er, når vi kommer opp i store partier, sammenlignbar med prisen på plastprodukter, sier hun.

Høstens prisdryss over Sulapac har gjort at det er mange som følger med på hvordan et personlig engasjement knytte til eget plastavfall nå kan bidra til en industriell kursendring. Kombinasjonen miljøvennlige løsninger og tidløs finsk design har allerede gitt Sulapac et samarbeid med flere finske kosmetikkselskap.

Powered by Labrador CMS