Samfunn

– Vi er ikke ­fornøyde før man kan klippe kabelen til nettselskapet

Edgar Vårdal Aksnes digitaliserer det ­europeiske strøm­markedet fra hjemme­kontoret i Førde.

Publisert Sist oppdatert

Han ville alltid starte noe. Helt fra skoledagene har Edgar Vårdal Aksnes ønsket å bygge opp bedrifter som får til noe nytt.

Aksnes er utdannet sivilingeniør innen datateknikk. Det første IT-selskapet han startet, solgte han for i underkant av 2 millioner kroner til Visma i 2005. Da var han 26 år. Gevinsten satte han til side. – Jeg var helt sikker på at jeg skulle starte opp noe annet så fort det dukket opp en ny mulighet, forteller han.

Han ble med Visma videre de neste årene og jobbetr med software innen energibransjen. Det skulle gå over ti år hvor han ble godt kjent med strømindustrien i hele Europa.

– Det var mye lengre enn jeg hadde tenkt, sier han i dag.

Selskapet han startet etter pausen, er Tibber som utvikler en app som automatisk bytter strømprodusent og lar deg styre strømforbruket for en fast pris.

– Jeg så jo bransjen fra innsiden og syntes digitaliseringen gikk tregt. Mens strømmarkedet fortsatt var i steinalderen, var konsumentene på full fart over til digitale løsninger, sier han.

Han så et marked med muligheter. Strømselskapene var i stor grad like, og alle hadde de samme triksene for å prøve å lure kundene. Mange hadde etter hvert fått et tvilsomt rykte også.

– Vi designet det produktet som vi selv ønsket oss. Vi lagde en kundeopplevelse som vi selv hadde satt pris på. Det er en fullstendig motsatt filosofi av den rådende tankegangen i bransjen.

Automatisk strømhandel

Tibber handler automatisk strøm for kundene gjennom appen. I appen kan kundene følge med på boligens strømforbruk i sanntid. Det innebærer også at de kan fjernstyre alle smarte produkter som er koblet mot appen. For eksempel panelovner eller smarte el-billadere. Appen sørger også automatisk for å skru av strømmen i perioder hvor strømprisen er høy.

– Verden hadde ikke sett noe slikt da vi lanserte det, sier Aksnes.

Som alle oppstarter med respekt for seg selv, har også Tibber et stort og hårete mål – de skal revolusjonere strømbransjen. Intet mindre. Men i motsetning til mange andre blåøyde gründere har de en klar vei mot målet. Tibbers løsning bidrar til å kutte europeiske husholdningers strømbruk betraktelig – enkelte steder med opp mot 20 prosent.

I land med mindre vannkraft er strømprisen høy. I Tyskland i fjor var den gjennomsnittlige strømprisen 180 prosent høyere enn i Norge (42,4 øre per kwh vs 11,6 øre per kwh). I Polen, hvor Tibber fortsatt ikke har etablert seg, var den 330 prosent høyere. Før nettleie og andre avgifter betalte polakkene 50 øre per kwh. Etter avgifter er strømregningene ofte dobbelt så høye. Tallene er fra 2020 som har gått inn i historiebøkene som ett av de billigste «strømårene» i historien.

Tibber har vokst i rakettfart siden starten i 2017, eller egentlig 2016, da Aksnes vant Petter Stordalens gründerkonkurranse. I 2019 fikk de med seg det amerikanske investeringsfondet Founders Fund på eiersiden. Det er ikke noen hvem helst. Det profesjonelle investormiljøet var tidlig inne i både Facebook, Spotify og Airbnb. Nylig rundet Tibber ansatt nummer 100, og planen er å doble staben til 200 innen utgangen av året.

Treg digitalisering

Sett fra utsiden kan det synes som om digitaliseringen er kommet til strømmarkedet. Nylig gikk Volue på børs etter å ha blitt utskilt fra Arendals Fossekompani. Målet er å digitalisere strømmarkedet fra tilbudssiden. For tiden er selskapet verdsatt til 7,5 milliarder kroner.

Selv synes Aksnes det går tregt. Han opplever ikke at det er stor trøkk på digitalisering.

– Det er mange som snakker. Men det skjer lite i praksis, sier han.

Likevel er det kommet til flere konkurrenter også for ham som retter seg mot forbrukerne.

– Konkurranse er bra, det gir mer ekte verdi til kundene, for det er lite innovasjon og kundeorientering å spore der ute.

Aksnes tror han har et par betydelige fordeler sammenlignet med flere av de større aktørene i strømmarkedet. De eldre strømselskapene er redde for å kannibalisere egen virksomhet, og det gjør at det sitter langt inne å prøve nye ting. Dessuten er de ofte låst til gamle IT-systemer som gjør det vanskelig å få gjort så mye nytt og spennende om man ville.

Aksnes fikk tidlig med seg kollegaen Daniel Lindén. De skjønte tidlig at selskapet måtte bli internasjonalt.

– Markedet kunne ikke være en liten region i Norge, vi måtte være internasjonale.

Etter den forsiktige starten i Førde, fortsatte ferden til Stockholm. I fjor åpnet de kontor i Tyskland og i år står Nederland for tur.

Mens målet er å kutte strømforbruket med opp mot 20 prosent, er det veldig individuelt hvor mye som faktisk kuttes.

– Vi ser at forbruket gjerne blir lavere ved at du som person blir mer bevisst. Så lar vi deg også se på ditt forbruk sammenlignet med andres.

Appen bidrar også med såkalt smart varmestyring. Uten at man trenger å foreta seg noe, tas temperaturen ned i perioder med lavere behov for oppvarming.

Gjennomføring i det daglige

– Da jeg var yngre trodde jeg at så lenge du har en god ide, så vil du lykkes. Men det jeg har lært er at suksess skyldes 99 prosent andre ting enn en god ide. Det handler om den daglige evnen til å gjennomføre og hvem du får med deg i denne kampen, sier Aksnes.

Selv om det er mål å børsnotere Tibber, haster det ikke.

– Det er ekstremt mye som går på børs i disse dager. Vi er mer på jakt etter vekstinvestorer, sier han.

Som leder i et vekstselskap har rollen hans endret seg mange ganger. I fjor bygde de et lederteam som skal forsøke å opprettholde arbeidsmåtene fra de tidlige oppstartsårene.

Målet er å fortsette å jobbe omtrent som i små oppstartselskaper, «agilt» eller smidig.

– Det handler om å få inn mange som er gode på ting som jeg ikke er god på, og det frigir rom til meg for å jobbe med det jeg trives mest med, som produktutvikling og kunder, sier han.

Ansatte i Tibber gis betydelig frihet til å lede sine egne områder. Så langt er det ikke gjort en eneste omorganisering.

– Vi jobber iterativt. Små endringer og eksperimenter hele tiden for å finne frem til løsningene som fungerer.

I den fasen selskapet er nå, hvor antallet ansatte dobles på ett år, har han ingen tro på at det er mulig å planlegge lenger frem enn 6 måneder av gangen.

– Lenger enn det og er vi blitt et nytt selskap igjen.

– Hvor store kan dere bli?

– Vi har nok bare skrapt overflaten foreløpig. Det viktigste for oss er at vi realiserer visjonen vår om å gi folk kontroll og styring av energien i huset. Vi er ikke fornøyde før vi kan klippe kabelen til nettselskapet. Da slipper du nettleien, sier han.

Tanken er at etter hvert som folk installerer solceller på taket og batterier til lagring, vil det bli mulig å frigjøre seg fullstendig fra strømselskapene - i hvert fall i perioder.

Aksnes innrømmer at det nok ikke er realistisk i Norge på mange år ennå, men at det burde være mulig å gjennomføre.

Savner gode opplevelser med andre

Overgangen til hjemmekontor ble ikke så stor for Aksnes som selv sitter i Førde, hvor Tibber har sitt hovedsete mens resten av selskapet er spredt rundt i Europa. Videomøter har vært et vanlig innslag i arbeidsdagen.

Likevel synes han det er vanskelig å sammenligne med koronatiden.

– Den største utfordringen når en sitter fullstendig distribuert, er i ta imot nye ansatte og feire sammen og kjenne på stemningen i et team. Jeg tror det er mange som savner å ha gode opplevelser med andre, sier han. – Det er noe av det første vi skal ta tak i når muligheten kommer.

Powered by Labrador CMS