Frankrikes ferske statsminister Sébastien Lecornu går av. Ingen fransk statsminister har sittet like kort.

SYNSPUNKT

Frankrikes ferske statsminister Sébastien Lecornu går av. Ingen fransk statsminister har sittet like kort.

Fransk regjeringskrise: Den femte republikk mot slutten?

– Alle må huske på at landet er viktigere enn partiet, sa avtroppende statsminister Sébastien Lecournu i mandag formiddag, da han ga opp å bli ny statsminister i Frankrike.

Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 2 min

Cathrine Løchstøer er forfatter og skribent og tidligere utenriksredaktør og Brussel-korrespondent i NRK. Hun har også vært ministerråd ved Norges EU-delegasjon.

Gå til tilbud

SYNSPUNKT/ANALYSE. Adressen var alle partilederne han forgjeves har forhandlet med de siste 19 dagene, etter at han fikk jobben med å danne ny regjering av president Emmanuel Macron. 

– Å inngå kompromisser er ikke det samme som å kompromittere seg, la han til. 

Men dette er ikke en gjengs erkjennelse i fransk politisk kultur. Kompromiss har en negativ klang i franske ører, mye basert på kaoset under Den fjerde republikk (1945-58), da Nasjonalforsamlingen var et virvar av partier og fraksjoner.

Vanskeligheten med å etablere kompromisser i fransk politikk er én av årsakene til at landet har en «nødpragraf» – grunnlovens §49.3  – som gjør det mulig for en regjering å trumfe gjennom beslutninger som ikke har flertall i Nasjonalforsamlingen. Paragrafen har vært benyttet et meget høyt antall ganger, ikke minst under president Macron.

Sébastien Lecornu varslet at han ikke ville komme til å benytte seg av §49.3 når og hvis en ny regjering kom på plass. Med dette ville han si at regjeringens gjerning skulle baseres på oppnådd enighet – noe som ikke ville være mulig uten å inngå kompromisser. Dette hørtes ut som Den femte republikks svanesang.

SISTE: Macron ber Lecornu prøve en gang til

President Emmanuel Macron vil ikke gi opp forsøket på å danne regjering. Mandag kveld ba han Sébastien Lecornu, som kun timer tidligere hadde kastet kortene som statsminister, om å ta en ny prat med partiene i nasjonalforsamlingen "for å stabilisere Frankrike".

Lecournu sier han har akseptert Macrons forespørsel og at han vil rapportere tilbake innen onsdag kveld.

Etter å ha forhandlet med hele det «stuerene» politiske Frankrike – det vil si minus de høyreekstreme i Nasjonal Front og de ytterliggående partiene på venstre side i alliansen Det ubøyelige Frankrike – hadde Lecournu, som selv kommer fra presidentens parti Gjenfødelse, gjort jobben. Mange av hans samtalepartnere var tennerskjærende ukomfortable ved tanken på å måtte samarbeide bredt, men Lecournu trodde han hadde fått til et regjeringslag. 

Selv innen den borgerlige blokken er motsetningene, eller aversjonene, så sterke at regjeringen gikk i oppløsning før den var danne

Men da det ble klart for alle hvem de skulle sitte i regjering sammen med, sa det stopp, og Lecournu avlyste sitt regjeringsprosjekt. Så sterke er motsetningene selv i sentrum av fransk politikk. 

Sosialistpartiet ville måtte samarbeide med de konservative i partiet Republikanerne, og selv innen den borgerlige blokken er motsetningene, eller aversjonene, så sterke at regjeringen gikk i oppløsning før den var dannet. 

Frankrikes kritiske økonomiske situasjon med en statsgjeld nær dobbelt så stor som EUs regelverk tolererer, gir politikerne lite spillerom. Lecournus primære anliggende var å få igjennom et statsbudsjett. Siden nyvalget president Emmanuel Macron skrev ut etter valget på nytt EU-parlament i fjor, og som ga en uregjerlig nasjonalforsamling, har det vist seg umulig å enes om et budsjett. Sosialistpartiet har forfektet en ekstraordinær skatt på de aller største formuene i landet, noe ingen andre i sentrum eller til høyre har villet gå med på.

Pensjonsgrensen har også vært, og vil fortsatt være, et stridsspørsmål. Lecournu har ikke vært villig til å gå tilbake på de lovendringene Macron har innført – i første rekke å heve pensjonsalderen fra 62 til 64 år. Denne reformen har vakt et stort sinne i landet, og ser for tiden ut til å gi det høyreekstreme partiet Nasjonal Front enda mer vind i seilene enn partiet har hatt før. 

Stadig flere peker på valgordningen som et stort problem i dagens fragmenterte politiske landskap

Nå er gode råd dyre for Macron. Skal han skrive ut nyvalg – som med stor sannsynlighet vil føre til et kjemperesultat for Nasjonal Front – eller skal han prøve å finne en ny statsminister? Mens han tenker på det, stiger Frankrikes lånekostnader samtidig som euroen lider. Den tredje regjeringen etter Macrons nyvalg i fjor døde før den hadde begynt å leve. Enda et forsøk virker unyttig – så lenge Nasjonalforsamlingen er den samme.

Macron kan skrive ut nyvalg – igjen. Resultatet kan bli en regjering under ledelse av Nasjonal Front, med Jordan Bardella som statsminister. Marine Le Pen er selv forhindret, gitt en korrupsjonsdom for parti-juks med EU-midler.

Spørsmålet er om Den femte republikks nullsum-spill av en valgordning er tilpasset de politiske grunnforholdene i Frankrike i 2025. Det er for sent å gjøre noe med dette, dersom presidenten skulle dele denne oppfatningen. Stadig flere peker på valgordningen som et stort problem i dagens fragmenterte politiske landskap. Men en valgordning er bare en ramme. Frankrike er dypt politisk splittet. Og alle kan ikke være De Gaulle. 

Powered by Labrador CMS