Ledelse

Ingen kvinner satt i lederstyret til Volkswagen i år eller i fjor.

Volkswagen har ingen kvinner i styret

Tyske selskaper må ha 30 prosent kvinner i styrene fra januar 2016, men kun 105 selskaper må følge kravet. I går gikk fristen ut for tyske selskapers mulighet til å melde egne målsetninger for ledergruppens kjønnssammensetning.

Publisert Sist oppdatert

Tyskland skal, ikke helt upåvirket av effekten av den norske politikken på området, innføre et krav om 30 prosent kvinner i styrene fra 2016.

Dette kravet skal gjelde for selskaper som er børsnotert og som har ansatterepresentanter. For tiden er det kun snakk om 105 selskaper. Dersom kravet ikke følges, må det antallet styrestoler som skulle vært forbeholdt kvinner, stå tomme.

I tillegg er det ventet at alle selskaper som oppfyller ett av kriteriene over, også oppgir egne målsetninger om kvinneandelen i de høyeste lederstillingene. Fristen for dette kravet gikk ut i går, men her er det ikke tilknyttet noen form for sanksjoner for de selskaper som ikke følger anbefalingen.

Må overvinne stereotypier

DIWs Norma Schmidt har lest internasjonal forskning på effekten av å øke kvinneandelen i styrene. Hun melder nå at tyskernes frykt for at godt kvalifiserte menn kan bli nedprioritert og at selskapenes resultater skal bli dårligere, ikke støttes av forskning.

Som i forkant av innføringen av den såkalte kvinnekvoten i Norge i 2006, har debatten også i Tyskland gått på at kvinner i alt for liten grad er representert i de viktigste styrene og som toppledere i næringslivet.

I rapporten konkluderer Schmidt med at dersom kvinnekvotens langsiktige effekt skal bli flere kvinner på toppene i styrene og i ledelsen, så må man overvinne dypt forankrede kjønnsbaserte stereotyper i det tyske samfunnet. Lykkes man med dette, vil hele næringslivet være tjent med politikken fordi det vil øke størrelsen på bassenget av talentfulle kandidater.

– Det kan se ut som en dråpe i havet at kun 105 tyske selskaper og dermed ganske få kvinner blir omfattet av kvinnekvoten i første omgang. Men det er et skritt i riktig retning. Så får vi vente å se hva effektene blir, sier hun i et intervju gjengitt i rapporten.

Schmidt tror også at dersom ingen selskaper velger å offenliggjøre egne ambisjoner om kvinneandelen i ledelsen fordi det ikke hefter noen form for sanksjer, er det ikke utelukket at politikerne vil komme til å innføre strengere midler slik at effekten blir bedre.

Volkswagens kvinner

Volkswagen er blant de tyske selskapene som vil bli fulgt med argusøyne fremover etter den enorme skandalen om utslippsjuks. Da Financial Times sjekket hvordan det stod til der i gården i 2014, var resultatet at kun menn satt i styret og at kun 15 prosent kvinner satt i representantskapet. Det gjorde selskapet til et av de dårligste. Best stod det til med Lufthansa som hadde 40 prosent kvinner i lederstyret og 35 prosent i representantskapet.

En gjennomgang av Volkswagens styre viser at det heller ikke nå sitter kvinner der. Kun tre kvinner sitter i representantskapet, det gjør den totale kvinneandelen til 10 prosent.

Powered by Labrador CMS