Annonse
Foto: Dreamstime.
Organisasjonen

Mange ledere nøler med nødvendig omorganisering

– Ofte tilpasser vi oss bare på en overfladisk måte, og adresserer ikke den underliggende problemstillingen. Vi organiserer oss ikke etter markedet, sier Nicolay Worren, ekspert på organisasjonsdesign.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Organisering påvirket lønnsomhet

25 av 41 store, internasjonale selskaper var ikke hensiktsmessig organisert opp mot markedet de opererte i. De 16 som hadde en organisering godt tilpasset markedet, opplevde bedre avkastning og vekst.

Dette kommer frem i en undersøkelse som er blitt omtalt i Sloan Management Review. I undersøkelsen fulgte Sumantra Ghoshal og Nitin Nohria 41 internasjonale, multinasjonale og globale selskaper. De sammenlignet markedet selskapene opererte i og organiseringen selskapet hadde for å møte disse omgivelsene.

Analysen viste at bare 16 av selskapene hadde en organisatorisk modell som i teorien var i tråd med det markedet de eksisterte i. Dette basert på blant annet produktene de solgte, forskjeller og likheter i markedene de var representert i. Et forholdsvis likt produkt på tvers av de ulike markene tilsa for eksempel en mer sentralisert modell enn med differensierte markeder med lokale og regionale preferanser.

De 16 selskapene som hadde en «korrekt» organisasjonsstruktur hadde også høyere økonomisk avkastning og vekst enn de øvrige 25 selskapene.

Det ble definert tre mulige årsaker til at 25 så store selskaper tilsynelatende hadde feil organisasjonsstruktur opp mot markedet:

  • De oppfatter ikke endringene i markedet
  • Ledelsen får ikke gjennomslag for å iverksette endringer
  • Selskapene var midt i en endringsprosess, og var i ferd med å møte markedet
Annonse

Organisering påvirket lønnsomhet

25 av 41 store, internasjonale selskaper var ikke hensiktsmessig organisert opp mot markedet de opererte i. De 16 som hadde en organisering godt tilpasset markedet, opplevde bedre avkastning og vekst.

Dette kommer frem i en undersøkelse som er blitt omtalt i Sloan Management Review. I undersøkelsen fulgte Sumantra Ghoshal og Nitin Nohria 41 internasjonale, multinasjonale og globale selskaper. De sammenlignet markedet selskapene opererte i og organiseringen selskapet hadde for å møte disse omgivelsene.

Analysen viste at bare 16 av selskapene hadde en organisatorisk modell som i teorien var i tråd med det markedet de eksisterte i. Dette basert på blant annet produktene de solgte, forskjeller og likheter i markedene de var representert i. Et forholdsvis likt produkt på tvers av de ulike markene tilsa for eksempel en mer sentralisert modell enn med differensierte markeder med lokale og regionale preferanser.

De 16 selskapene som hadde en «korrekt» organisasjonsstruktur hadde også høyere økonomisk avkastning og vekst enn de øvrige 25 selskapene.

Det ble definert tre mulige årsaker til at 25 så store selskaper tilsynelatende hadde feil organisasjonsstruktur opp mot markedet:

  • De oppfatter ikke endringene i markedet
  • Ledelsen får ikke gjennomslag for å iverksette endringer
  • Selskapene var midt i en endringsprosess, og var i ferd med å møte markedet
Annonse