Arbeidsliv

SHOW OFF: Hvordan gjøre et godt jobbintervju uten at det blir for mye av det gode?

Slik gjør du et godt jobbintervju uten å overdrive egen fortreffelighet

Er du for beskjeden, vil de ikke ha deg. Virker du for brautende, vil de heller ikke ha deg.

Publisert Sist oppdatert

Hvordan gjør du et godt jobbintervju uten at det blir verken for lite eller for mye av det gode – eller deg?

Alle som har vært på jobbintervju vet at det er viktig å få fram mest mulig av sin relevante kompetanse og positive egenskaper på forholdsvis kort tid. Du kan ha en tilnærmet perfekt CV – likevel vil de ikke ha deg. Noen ganger blir du for beskjeden og famlende i intervjusituasjonen. Da får de liksom ikke «tak i deg», og velger en annen. Men like ofte velger arbeidsgivere bort kandidater som bedriver i overkant mye selvskryt eller som prater i vei om alt det fantastiske de har fått til i løpet av sitt 24 år lange liv.

Her er fire gode tips – klippet fra Harvard Business Review (HBR) – om hvordan du kan imponere på jobbintervju uten at det blir «to mutch»:

1. Kort, konsis og relevant

Når du blir spurt om din bakgrunn og faglige kompetanse, er det mange som går i den fella at de svarer med en veldig lang og omstendelig utlegning av egne bedrifter. Ofte går det så langt at intervjueren faller av, og slutter å lytte.

Derfor bør du tenke ut et godt, kort og informativt svar på forhånd. Et svar som kort oppsummerer dine viktigste egenskaper. For eksempel: «Jeg var tidligere leder for en avdelig som utgjorde 40 prosent av selskapets omsetting».

Ofte går det så langt at intervjueren faller av, og slutter å lytte

2. Vis fram din lidenskap

«Show – not tell», er et gammelt og slitt begrep som faktisk har høy relevans i intervjusituasjonen. I stedet for å fortelle om dine egenskaper i det vide og det brede, så vis med korte, konkrete eksempler hvorfor du rett og slett «elsker» å inspirere andre eller å være en som tar beslutninger.

3. Fortell om konkrete resultater

De fleste arbeidsgivere er mer interesserte i et menneskes framtid, enn snøen som falt i fjor, viser forskning fra Harvard, skriver HBR. For å bli plassert i hodet til intervjueren som en del av bedriftens framtid, er det gjerne tre nøkkelkvaliteter arbeidsgivere ser etter: læringsevne, sosial kompetanse og drivkraft/motivasjon. Hvis du klarer å gi eksempler på når du ved hjelp av disse egenskapene har klart å oppnå et mål eller løst et problem, har du høyst sannsynlig fanget intervjuerens oppmerksomhet.

4. Få andre til å gå god for deg

Referanser er viktig, det er vanskelig å unngå. Derfor må du finne fram til folk som kan gå god for at du er en motivert og drivende medarbeider eller en god leder. Dette er en av hovedgrunnene til at mange er så opptatt av «nettverk». Jo flere i din bransje som snakker pent om deg, jo lettere når slikt prat eventuelle arbeidsgiveres øre. Et godt rykte er verdt minst like mye som en god CV.

Lykke til!

Powered by Labrador CMS