Arbeidsliv

Over halvparten av de norske respondentene sa at de var avhengige av arbeidsgiver som en pålitelig kilde under en krise.

Arbeidsgivere varsler ikke ansatte godt nok under kriser

Norske arbeidstakere ønsker mer informasjon fra arbeidsgivere for å skape «orden i kaoset» når krisen inntreffer.

Publisert Sist oppdatert

Tilgang til korrekt, relevant og pålitelig informasjon er avgjørende for å mobilisere mennesker når en kritisk hendelse inntreffer, spesielt for å få bukt med villedende eller feilaktige nyheter i sosiale medier.

Dette viser funnene fra Everbridge, som nylig publiserte rapporten «Clarity out of Chaos».

Internasjonal sjef i Everbridge Javier Colado peker på den viktige rollen bedrifter spiller i krisehåndteringen og i hvilken grad folk stoler på at arbeidsgiveren holder dem informert og oppdatert under en krise eller en stans i virksomheten.

– Aldri har dette vært viktigere enn akkurat nå som vi står overfor de enorme utfordringene ved koronavirusutbruddet, sier han.

Gjør for lite

Undersøkelsen ble gjennomført i mars 2020 blant 9003 ansatte fordelt på 13 geografiske markeder i Europa og Asia, inkludert Norge.

Over 32 prosent av organisasjonene svarte at de aktiverer sin kriseplan innen fem minutter, men 58 prosent sa imidlertid at den største utfordringen ligger i å innhente, validere og dele korrekt informasjon

Til syvende og sist er det bare 24 prosent av respondentene i Norge synes arbeidsgiverne gjør nok for å varsle dem om kritiske hendelser eller stans i virksomheten

– Undersøkelsen peker på organisasjonenes behov for tilgang til risikoinformasjon fra flere kilder i tilnærmet sanntid, for raskt og sømløst å kunne bestemme relevansen av en trussel, spore iverksettelsen av responsplaner og prosedyrer, informere interessenter og analysere deres innsats for å skape orden i kaoset, sier Colado.

Til tross for at 70 prosent av respondentene svarer at de ville foretrukket jevnlige oppdateringer i flere kanaler i enhver situasjon, svarte nesten 70 prosent at de bare har tilgang til én informasjonskanal.

68 prosent følte at alle i det berørte området burde bli varslet, og 68 prosent av de norske respondentene ønsket en melding om at «faren er over» når situasjonen var løst.

Ikke urolige for personvern

Et forbausende lavt antall av respondentene var urolige for personvernet eller sikkerheten i tilknytning til varslingssystemer.

Under 10 prosent svarte at de ikke ville dele noen opplysninger med arbeidsgiveren, og det gjaldt særlig dem som arbeider i større organisasjoner.

Over 57 prosent ville dele sitt private telefonnummer og 42 prosent ville dele sin private e-postadresse.

I skarp kontrast til dette står det faktum at bare 28 prosent ville vært villige til å gi en arbeidsgiver tilgang til kontoer på sosiale medier for å gjøre det enklere å varsle.

Til tross for at sosiale medier rangeres lavest på både tillit og pålitelighet – sa nærmere en fjerdedel av de norske respondentene seg enig i at de var pålitelige.

Sosiale medier har ofte vært brukt som en viktig kommunikasjonskanal under naturkatastrofer eller ekstremværhendelser.

Stoler på lokale nødetater

Når det gjelder hvem som leverer informasjon under en krise, sa 68 prosent av respondentene at de synes lokale nødetater er til å stole på.

Faktisk anses lokale myndigheter (herunder politi, den politiske ledelsen og andre tjenesteytere) som pålitelige.

Over halvparten av de norske respondentene sa også at de var avhengige av arbeidsgiver som en pålitelig kilde.

Undersøkelsen fant også at mobilkommunikasjon blir ansett som et utmerket kommunikasjonsmiddel. 69 prosent av de norske respondentene valgte informasjon via mobiltelefon fremfor andre kanaler.

Tillit til store bedrifter

Undersøkelsen viste generelt at jo større bedriften var, desto større tillit nøt den som eneste sannhetskilde for de ansatte.

56 prosent av respondentene i Norge sa at de syntes arbeidsgiveren var en pålitelig kilde til informasjon under en hendelse, mens dette tallet steg til 66 prosent for større bedrifter med over 1000 ansatte.

Faktisk svarte bare 11 prosent av respondentene at de syntes arbeidsgiveren var upålitelig i dette henseendet.

Imidlertid har nesten 12 prosent av bedriftene i Norge overhodet ikke noe varslingssystem, ifølge undersøkelsen.

Powered by Labrador CMS