Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Den ansatte har oppsøkt en konkurrent – er det oppsigelsesgrunnlag?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg er en leder med personalansvar. Jeg har ganske nylig, og fra sikre kilder, fått høre at en av mine ansatte har oppsøkt en av våre konkurrenter. Jeg vet ikke hvorfor han har oppsøkt denne konkurrenten, eller hva de eventuelt har snakket om, men det gjør meg skeptisk, da han aldri har informert meg om dette.

Jeg tenker umiddelbart at dette er problematisk for firmaets tillit til den ansatte, og hvorvidt han har våre beste interesser for øyet. Mitt spørsmål er derfor om en slik handling fra en ansatt kan utgjøre oppsigelsesgrunnlag, på grunn av illojalitet eller lignende?

Svar: Dette er dessverre et spørsmål som det ikke er mulig å gi et generelt svar på, da det vil bero på en konkret vurdering hvor en rekke ulike faktorer vil spille inn. Vi kan likevel trekke opp noen elementer som vil kunne ha betydning.

En arbeidstaker står i utgangspunktet fritt til å samtale med konkurrenter av nåværende arbeidsgiver om f.eks. å ta ansettelse hos konkurrenten.

Det finnes derfor ikke noe generelt forbud mot å oppsøke konkurrenter av nåværende arbeidsgiver, og man kan ikke legge til grunn at dette eksempelvis er illojalt, uten en nærmere vurdering. For at kontakt med en konkurrent skal kunne utgjøre oppsigelsesgrunnlag, må det altså foreligge et særskilt grunnlag for dette.

For det første kan det være inntatt i den ansattes arbeidskontrakt at arbeidstakeren ikke skal kontakte/oppsøke konkurrenter av arbeidsgiver under arbeidsforholdet. Dette kan f.eks. være saklig begrunnet i at arbeidsgivers bedrift har et særlig behov for vern mot konkurranse, og at den ansatte besitter konkurransesensitiv informasjon som f.eks. bedriftshemmeligheter eller såkalt «knowhow».

Her kan det være en reell risiko for at den ansattes handlinger av denne typen kan skade arbeidsgivers interesser. I disse tilfellene vil den ansattes arbeidsavtale ofte også inneholde en konkurranseklausul, som innebærer at arbeidsgiver på nærmere angitte vilkår kan hindre den ansatte i å ta arbeid hos konkurrenter, også etter arbeidsforholdets avslutning.

For det andre vil den ansatte typisk ha taushetsplikt vedrørende konkurransesensitiv informasjon om arbeidsgivers bedrift. En slik bestemmelse om taushetsplikt/konfidensialitet vil ofte være inntatt i arbeidsavtalen, og vil i stor grad også følge av den ulovfestede lojalitetsplikten i arbeidsforhold.

I disse tilfellene vil det utgjøre et mislighold av arbeidsavtalen dersom den ansatte oppsøker en konkurrent for å f.eks. formidle eller forsøke å selge slik taushetsbelagt informasjon eller materiale. Det vil i utgangspunktet ikke utgjøre mislighold hvis vedkommende kun oppsøker konkurrenten for å undersøke mulighetene for å ta arbeid der.

Før man skal reagere overfor en ansatt i tilfeller som de ovennevnte, må man derfor være sikker på hva den ansatte har gjort, og om dette er i strid med vedkommendes arbeidsavtale.

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS