Arbeidsliv
Derfor sviktet onboarding under pandemien
En ny rapport fra HR Norge viser at mange selskaper har sviktet når de har tatt imot nye ansatte på hjemmekontor. Resultatet av dårlig onboarding kan være at nyansatte slutter igjen.
Kampen om kompetente medarbeidere har aldri vært tøffere. Samtidig har mange byttet jobb under pandemien og forventingene til ny arbeidsgiver er høye.
Nå ser flere virksomheter at nyansettelser krever bedre rutiner for onboarding på hjemmekontoret.
Den ferske Onboardingrapporten 2022 fra HR Norge viser at oppfølging av nyansatte under pandemien har sviktet og at mange har fått redusert innføring i bedriftskulturen på den nye arbeidsplassen.
En konsekvens for arbeidsgiver kan være at den nyansatte finner en annen jobb i mellomtiden.
Onboarding på hjemmekontor
Pandemien legger fortsatt begrensninger på arbeidslivet og mange nyansatte vil ha første arbeidsdag på hjemmekontoret.
Dette gjør at grundig og systematisk onboarding er en forutsetning for at nyansatte får en god overgang til den nye arbeidsplassen.
– Uavhengig om den nyansatte befinner seg på hjemmekontor eller fysisk på kontoret, bør virksomheter tilby et godt skreddersydd onboardingsprogram som sørger for en god og varm velkomst, sier Fam Manson, rådgiver i Simployer innenfor praktisk HR og ledelse i en pressemelding.
Hun har lang erfaring innen HR med vekt på rådgivning og formidling mot ansatte i organisasjonen.
Enkle grep for bedre onboarding
Manson mener onboardingsprogrammet bør sikre involvering, introduksjon og sosialisering på samme måte på hjemmekontoret som om det hadde skjedd på kontoret.
– Det er viktig å være oppmerksom på at en ikke bør lage snarveier eller forenkle prosessen når den gjøres på hjemmekontor. Det er minst like viktig, om ikke enda viktigere, å sørge for å ivareta nyansatte på hjemmekontoret, sier hun.