Arbeidsliv

ALLTID PÅ? 47 prosent av medarbeidermne opplever at sjefene forventer at de alltid er tilgjengelige online. Mens «bare» 26 prosent av lederne, oppgir i en fersk undersøkelse at de faktisk forventer tilgjengelighet utenfor arbeidstid.

Halvparten av oss føler press for å være tilgjengelige etter jobb

Hver fjerde leder forventer at ansatte er tilgjengelige utenfor arbeidstiden. Mens hele 47 prosent av de ansatte føler seg presset av sjefen til å svare på jobbhenvendelser utenom arbeidstid, viser fersk undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Analyseselskapet Oxford Economics har på oppdrag fra lydutstyrsprodusenten Plantronics gjort en global undersøkelse om bruk av teknologi i og utenfor kontortid. Undersøkelsen søker å gi svar på hvordan denne bruken påvirker de ansatte.

Mer enn 1200 ledere og ansatte fra ulike bransjer i Danmark, Sverige, Norge, Finland, USA, Canada, UK, Tyskland, India, Kina og Australia har svart på undersøkelsen

26 prosent av lederne sier at de alltid eller ofte forventer at de ansatte skal være tilgjengelige og til rådighet utenfor normal arbeidstid

Ikke samsvar mellom forventninger

Oxford Economics finner at 26 prosent av lederne sier at de alltid eller ofte forventer at de ansatte skal være tilgjengelige og til rådighet utenfor normal arbeidstid.

På den annen side opplever nesten halvparten av medarbeiderne – 47 prosent – at sjefene forventer at de skal være tilgjengelighet etter jobb.

Det er altså en stor forskjell på hva lederne faktisk forventer og hvilke krav de ansatte tror stilles til dem, heter det i undersøkelsen.

Teknologien selv forventningspress

At ansatte er online konstant skyldes ikke utelukkende en forventing fra sjefen – undersøkelsen viste at 43 prosent av lederne og 27 prosent av medarbeiderne føler seg presset av seg selv eller andre til og alltid være «på» som et resultat av nye digitale teknologier.

Følgende er de mest hyppigst oppgitte grunnene til at ansatte er online med jobben etter endt arbeidstid:

  • vane
  • krav fra ledere
  • frykt for å gå glipp av noe
  • sosialt press.

– Det har aldri vært enklere å være tilgjengelig. De aller fleste har smarttelefoner og mulighet til å sjekke jobbmailen, noe vi også gjør hyppig. Alle våre elektroniske enheter er koblet sammen og vi trenger ikke nødvendigvis gjøre jobben foran skjermen på kontoret. Vi er fleksible og jobber der hvor vi er. Derfor er det nødvendig at bedriftene utarbeider felles retningslinjer slik at de ansatte klarer å ha en god balanse mellom jobb og privatliv, sier Rolf A. H. Gjerdsjø, Corporate Account Manager i Plantronics Norge i en pressemelding.

Lovfestede rettigheter

I Frankrike er det per 1. januar innført en lov rettet mot virksomheter med flere enn 50 ansatte som skal sikre at arbeidsgivere ikke skal kunne kreve at deres ansatte skal besvare e-poster og sms/telefoner utenfor vanlig arbeidstid. Formålet er å unngå stress og utbrenthet blant ansatte. I Norge har vi ikke liknende lovgivning, men vi skal ikke se bort i fra at å kople av mailen når arbeidsdagen er over kan være en god idè.

– Produktivitet og medarbeidertilfredshet påvirker bedriftens bunnlinje, og en god balanse mellom jobb og fritid vil ha en positiv effekt på de ansattes trivsel, mener Gjerdsjø.

Powered by Labrador CMS