Ledelse

Kronprins Haakon deltok i tautrekking under «familiedagen» i Horten i 1992. Øyensynlig drar han av alle krefter, men den sosiale «loffing»-effekten tilsier at han ikke drar like hardt når andre også drar.

Sammen blir vi svakere

I team blir vi dårligere til å dra lasset. Jo flere vi er, jo dårligere blir vi.

Publisert Sist oppdatert

– Det team sliter mest med er motivasjon. Interessen, dedikasjonen og følelsen av å ville bidra dabber av i team.

Det forteller Therese Sverdrup, førsteamanuensis i strategi og ledelse ved Norges handelshøyskole. Hun har forsket på team og psykologiske kontrakter i arbeidslivet, og trekker frem følgende historie for å forklare hvorfor vi ikke alltid blir sterkere sammen, men i mange tilfeller svakere når vi jobber i team:

Therese Sverdrup. (Foto: NHH) Foto Therese Sverdrup. (Foto: NHH)

Den franske ingeniøren og forskeren Maximilian Ringelmann gjennomførte en studie på begynnelsen av 1900-tallet. Han fikk folk til å trekke i tau, og ville se om vi trakk mer eller mindre når det var flere som trakk i tauet.

Ringelmann målte først hvor mye den enkelte trakk. Deretter la han sammen hvor mye forskningsobjektene klarte å trekke individuelt, og regnet med at de sammen ville trekke summen av dette. Men der tok han feil. De trakk mindre, og jo flere som trakk, jo mindre trakk hver og en.

Dette blir kalt den sosiale «loffing»-effekten. Det er det samme som skjer i teamarbeid.

– Folk trekker seg ubevisst litt unna når de arbeider i team. De tenker: «Dette kan nok han gjøre bedre enn jeg» eller «Denne oppgaven tar hun seg av». De gjør ikke en like god jobb som de ville gjort om de var alene om oppgavene, sier Sverdrup.

Se video

Eksperten snakker mer om hvordan man setter sammen effektive team.

I denne videoen snakker Therese Sverdrup og Henning Bang om teamledelse.

Flere videoer og utdypende artikler finner du i vårt nye lederbibliotek.

Må vite «hvorfor»

Det er tre andre utfordringer når det gjelder teamarbeid som går igjen blant medarbeidere og ledere:

  1. Koordinasjon: De gjør ofte dobbeltarbeid og klarer ikke å koordinere arbeidet.
  2. Mål: De har ikke et klart mål.
  3. Kreativitet: Mange team skal finne løsninger eller komme opp med nye produkter. Allikevel ser vi at når team skal brainstorme, blir de hemmet og blokkert av de andre i teamet.

– En forutsetning for at gruppa skal fungere godt er at de vet «hvorfor» de er til, forteller Henning Bang, førsteamanuensis i psykologi ved Universitetet i Oslo og ekspert på ledergrupper.

Han mener gruppearbeid lykkes når man har diskutert formålet med gruppa og hva slags funksjon den skal ha i organisasjonen. Bang er også opptatt av at «hva», «hvem» og «hvordan» blir diskutert.

Man må vite «hva» man skal drive med – hvilke oppgaver man skal drive med og spørsmål som vil komme opp – og man må vite «hvem» som skal være med.

– Man må spørre seg: Er vi de rette? Hvilke kompetanse må vi utvikle for at vi skal kunne skape gode resultater? sier Bang.

Når disse tingene er avklart, kan man trygt sette i gang arbeidet.

– Neste skritt på veien er å oppføre seg i tråd med det man har blitt enige om.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS