Ledelse

Hvordan unngå å drive de best presterende ansatte til utbrenthet

Publisert Sist oppdatert

Hvem er det egentlig sin feil når en ansatt blir utbrent?

En ansatt bør vel ta ansvar for sin egen helse, og selv passe på når det blir for mye eller når de har kapasitet til mer. Det kan sikkert være riktig, men ifølge britiske studier er det en trend at det er de medarbeiderne som presterer best som i aller størst grad blir utbrente.

Da kan man begynne å lure. Er dette egentlig selvforskyldt, eller er ledere for lite gjennomtenkte når de ber stjernespillerne sine om hjelp? Ifølge Matt Plummer, grunnlegger av konsulentfirmaet Zarvana, må lederne ta på seg sin del av skylden, av tre grunner:

Ledere setter de beste på de vanskeligste oppgavene

Det er klart ledere ønsker at de flinkeste skal få ansvar for de vanskeligste og viktigste oppgavene. Men hvis disse ansatte aldri får pause, men går fra krevende oppgave til krevende oppgave, så risikerer man å kjøre dem helt tomme, skriver Plummer hos Harvard Business Review.

De flinke må kompensere for de mindre gode

I tillegg til å få de mest kompliserte oppgavene, blir mange av de flinkeste ansatte også brukt til å lære opp, inspisere eller regelrett ta igjen arbeid fra de som ikke presterer like godt. Det kan føles urettferdig og utmattende, understreker Plummer.

De blir «belønnet» med mer arbeid

Som takk for at man er en ansatt som presterer godt, blir man ofte en person som sjefen går til hvis han eller hun trenger hjelp til småting, som for eksempel en presentasjon. De høyt presterende blir altså ofte «belønnet» med mer arbeid, noe som kan være utmattende.

Hvordan hindre utbrentheten

Plummer anbefaler å ta grep før det er for sent, og han har tre konkrete tips til hva en leder bør gjøre for å ta vare på de verdifulle, høyt presterende medarbeiderne sine.

La dem velge sine egne prosjekter en gang i blant

Av og til må man gi litt frie tøyler til stjernespillerne sine. De er ofte høyt motiverte og har stor arbeidskapasitet, men av og til må du minne dem på at du setter pris på dem og gi dem den friheten de strengt tatt fortjener, mener Plummer.

La dem samarbeide med andre høyt presterende ansatte

I stedet for å sette sammen arbeidsgrupper som består av én stjerneansatt og én eller flere underpresterende, så kan det være smart å la flere høyt presterende medarbeidere jobbe sammen fra tid til annen. Da slipper de å oppleve arbeidet som en byrde, og i stedet for å løse oppgaver for noen, så kan de heller bli motivert av å løse oppgaver sammen med noen.

Spre ekstraarbeidet utover

I stedet for å gå til de samme personene hver gang du trenger innspill, bør du spre dette utover. I tillegg bør du informere alle ansatte om at det er lov til å si nei hvis det faktisk ikke passer.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS