Annonse
Like før Clare Rodgers kom til Norge i 2015, var hun nestleder for IKEA Storbritannia og var bosatt i metropolen London. Foto: Camilla Skjær Brugrand. 
Lederspeilet

IKEAs Clare Rodgers​Fra kasserer til Norgessjef

På baksiden av IKEA Slependen, det første varehuset som ble opprettet utenfor moderlandet Sverige, ligger et eget bygg som rommer kontorene til ledergruppa for Slependen. I dette bygget holder Norgessjefen for IKEA, Clare Rodgers (50) til.  

Med en modifisert skotsk aksent ønsker en blid dame meg velkommen ved registreringsskranken i det lille rommet over den gigantiske varehallen på Billingstad. Hun er kledd i en hvit og sort stripete bluse med sorte bokser.

På vei inn et av møterommene forteller skotten om minnene om familiens første svenske møbel; nemlig en sofasofa som imponerende nok har vært i familien i 30 år – og overlevd tre generasjoner. Da Rodgers og søsknene dro for å studere, byttet de på å sove på sofaen da de var hjemme. I dag hopper nevøene hennes rundt på den.

– Den gang var jeg veldig imponert over hvor komfortabel den var å sove på, men jeg er usikker på hvor behagelig den hadde vært i dag, sier hun med et lurt smil om munnen.

Ut av komfortsonen

18 år av yrkeskarrieren har Rodgers dedikert til IKEA. Hun begynte som kasserer og avsluttet som leder for varehuset i Edinburgh. Like før hun kom til Norge i 2015, var hun nestleder for IKEA Storbritannia og var bosatt i metropolen London.

Helt siden hun var 18 år hadde hun hatt en drøm om å jobbe i et annet land. En dag bestemte hun seg for å gjøre noe hun aldri før hadde turt: hun gikk til sjefen og sa at hun ønsket å bli leder for IKEA i et annet land i løpet av de neste 18 månedene.

– Det var litt modig og kanskje litt dumt, innrømmer hun.

Hun var heldig, og fikk tilbud om å reise til Norge. All erfaring hun hadde med den nordlige landet var en jentetur for ti år siden. Likevel takket hun ja på flekken.

– Jeg følte meg privilegert som fikk den muligheten.

Språkknute

Selv om kontorspråket i IKEA er engelsk, jobbet hun hardt de første årene med å lære seg norsk for å kunne delta i de dagligdagse samtalene som enten foregikk på norsk eller svensk.

– Jeg forstår mesteparten av samtalene, men jeg er litt frustrert over at jeg ikke snakker norsk allerede.

Hvis man ikke passer inn et sted begynner du å tvile på deg selv

Et av hennes nyttårsforsetter var å starte opp med norskopplæringen igjen. Problemet hennes er de mange forskjellige dialektene og uttalen. Folk fra Stavanger forstår hun overhodet ikke.

– Jeg kunne aldri snakket naturlig norsk.  

Hierarki til flat struktur

En av Rodgers første jobber var for et typisk hierarkisk britisk selskap kalt Family Hampers. For henne opplevdes den jobben som en fullstendig personlig krise. Hvis du ikke snakket på en bestemt måte til noen, fikk man null gjennomslag.

– Jeg hadde min lille boks som jeg måtte holde meg innenfor. På den tiden satte jeg mange spørsmålstegn ved meg selv. Hvis man ikke passer inn et sted, begynner du å tvile på deg selv.

Hun innså raskt at dette ikke var noe hun kom til å like. Etter 18 måneder hadde hun byttet jobb. Tilbake i Edinburgh var drømmen å jobbe for en virksomhet som samsvarte med hennes egne verdier.

– På den tiden var jeg usikker på hva det i det hele tatt betydde å ha «de riktige verdiene».

Men et intervju med den lokale IKEA-butikken fikk henne til å innse at det var bedre måter å ta vare på medarbeiderne enn det mange typiske britiske selskaper gjorde på den tiden. Hennes fasinasjon for møbler som liten var også en viktig faktor for at IKEA ble en god match for henne.Dermed startet hennes IKEA-karriere. Med jobb i kassa.

– I IKEA jobber man med mennesker som ønsker å gjøre hverdagen enklere for folk. Den første butikken jeg ledet hadde 500 ansatte, men det var en veldig enkel gjeng å lede.

Lite ambisiøs

Etter å ha ledet avdelinger, varehus, landsdeler og vært salgssjef i Storbritannia, er Rodgers i dag ansvarlig for 3150 ansatte i Norge.

– Det var først etter min første butikklederjobb at jeg begynte å få troen på meg selv. At jeg kunne utrette mer enn det jeg frem til da hadde trodd.

– På universitet i Leeds studerte du hotelledelse. Hadde du da ingen planer om å bli leder?

– Jeg overrasket meg selv. Jeg var ikke veldig personlig ambisiøs, men jeg har alltid ønsket å utgjøre en forskjell. Å få den støtten jeg har fått i IKEA har vært veldig viktig i den prosessen.

Hennes første seriøse jobb etter universitet var å drive en bar og restaurant for en eiendomsutvikler. Her var hun ansvarlig for 50 mennesker, og hadde mye frihet og ansvar.

– Jeg lærte totaliteten av å drive en forretning, men jeg var mye alene. Når man driver en stor forretning som IKEA står man aldri alene. Hver gang jeg føler at jeg står overfor en utfordring i dag, tenker jeg at det ikke var like utfordrende som å drive den forretningen alene. Det er alltid noen som kan hjelpe deg i IKEA-systemet hvis du har problemer, sier hun.

Underskudd og omstilling

I 2017 gikk IKEA Norge med underskudd for første gang. Den norsk krona var svekket på grunn av oljekrisen, noe som gjorde store utslag siden IKEA importerer varene sine fra utlandet. De nye konseptene som ble testet ut viste seg å være mindre lønnsomme enn det de tidligere modellene hadde vært.

Utgiftene til møbelgiganten vokste raskere enn det de klarte å selge. Rodgers forklarer at dette var en spådd omstilling, men at den kom mye bråere på Norge enn det ledelsen hadde forutsett. Det samme hadde skjedd i Storbritannia, men over en åtte års periode.

– Det var definitivt en seksmåneders periode hvor jeg fant omstillingen mer skremmende enn spennende.

– Tar du med deg jobbproblemer til hjemmebanen?

– Både òg. Jeg tror jeg er god på å la ting være igjen på kontoret og tar bare meg en spasertur. Et tydelig tegn på at jeg er stresset er derimot når jeg begynner å våkne klokken fire om morgenen. Det skjer bare en til to ganger i året heldigvis.

Da vet hun at tiden er inne for å få perspektiv og for å dele bekymringene sine med andre.

– Jeg er heldig som har gode venner som har kjent meg store deler av livet. Jeg deler gjerne i ledergruppa dersom det er noe jeg bekymrer meg over eller omvendt, når jeg er glad for noe som har skjedd.

Familiekjær

De første norsktimene Rodgers tok handlet i stor grad om kultur, så vel som språk. Det syns hun var en fin måte å lære om norsk kunst og tradisjoner.

– Jeg får mye besøk og har blitt en rimelig god turistguide.

Ti ganger i året flyr hun også over Nordsjøen, hjem til Skottland for å være sammen med familien sin. Hun dro nemlig alene til Norge, noe hun beskriver som både lettere og vanskeligere enn om hun hadde hatt en livspartner og barn.

– Min far døde for fem år siden og da lagde jeg en avtale med meg selv og mamma om å se moren min nesten hver måned.

Hjemme i Skottland går mye av tiden sammen med familie og venner på stranden – uansett vær. Utenfor Edinburgh ligger familiehjemmet nær kysten. Utsikten viser åser og vann, akkurat det samme som utsikten hennes fra Vika i Oslo.

– Selv om jeg likte å bo i London, elsker jeg også byer hvor du kan gå fra den ene enden til den andre. Favorittruten er langs havpromenaden fra Bygdøy til toppen av Operataket. Om sommeren elsker jeg å svømme i fjorden, legger hun til.

Selv om det også er tendenser til snø i Skottland, kan det ikke sammenlignes med det enorme mengdene som har falt i hovedstaden de siste månedene.

– Jeg gleder meg til å reise heim igjen men jeg skulle ønske jeg kunne ta med meg snøen. Det er et perfekt vinterlandskap her.

Ti ganger i året flyr hun også over dammen, hjem til Skottland for å være sammen med familien sin. (Foto: Camilla Skjær Brugrand)

Leie ut møbler

IKEA lanserte nylig et konsept hvor folk kan ta med seg brukte møbler til butikkene for at disse kan bli solgt videre. Ideen har vært populær blant medarbeiderne også fra et forretningsperspektiv. Nå forventer IKEA å lansere dette konseptet i alle varehusene sine i Norge.

– Vi ser også på mulighetene for å kunne leie ut møbler til mennesker på ulike stadier av livet. For eksempel når man får barn, da trenger man en spesifikk type møbler. Deretter kommer du til et stadium hvor barnet ikke trenger den type møbler lenger. Da kan man levere dem tilbake, forklarer Rodgers.

IKEA ønsker også å leie ut møblene du trenger til akkurat den tidsperioden du befinner deg i. For eksempel kan det være snakk en konfirmasjon eller et bryllup.

– Hvordan kan vi leie ut møbler til folk i en livsfase eller for en spesiell dag? Dette konseptet er ennå ikke lansert, men vi jobber med saken.

Innen 2030 har IKEA-konsernet et mål om å være 100 prosent sirkulære.

– I dag gjør vi mye, men det er fremdeles mye som kan gjøres.

Alt skal endres

De neste tre årene skal IKEA ansette flere personer. Som de fleste andre i varehandel, trenger de å hente inn kompetanse på dataanalyse, hjemmeleveringsnettverk og personifisering. IKEA er på utkikk etter mennesker som er nysgjerrige og kundesentriske. De må være nytenkende og ha en entreprenør i magen.

– Vi trenger fremdeles folk som er lidenskapelig opptatt av interiør og møbler. Interiørdelen av IKEA kommer til å bli viktigere og viktigere for virksomheten vår.

– Vi ansetter folk basert på verdier og potensial.

Selv er Rodgers et godt eksempel på det. På et tidspunkt ledet hun en interiør-og designavdeling i IKEA, noe hun ikke tror mange andre virksomheter ville ha tillat en med hennes bakgrunn.  

Hun mener at et av privilegiene ved å jobbe for IKEA er at mange av de ansatte har vokst opp med møbelkjeden gjennom foreldrene og besteforeldrene sine. Noen av de ansatte har jobbet mer enn 50 år for virksomheten.

– Våre ansatte er vår største ressurs. Jeg prøver å bruke mye av tiden min på å kommunisere hvordan vi ser for oss fremtiden til IKEA. Vi må gjøre vårt beste for å inspirere våre ansatte og få dem til å føle at det er en fremtid her for dem også.

– Alle er velkommen så lenge de er forberedt på å endre seg for kundene våre, forklarer Rodgers.

Når hun snakker om endring, handler det om endring i alle ledd. Selv om ikke jobbtittelen hennes kommer til å endre seg, betyr det likevel at hun også må endre seg.

– Jeg har troen på å feire de små seierne. Samtidig må vi lære av de gangene vi gjør feil. Vi sitter ikke på alle svarene om hvordan fremtiden vil se ut. Det er viktig at det er greit å gjøre feil på samme måte som man gjør suksess. Vi ønsker å hente ut entreprenøren i mange av våre medarbeidere. Vi snakker om hvor vi ser utfordringer, lytter og er åpne for nye ideer.

En fot i virkeligheten

I sommer besøkte Rodgers alle varehusene i Norge for å snakke om hvilke endringer hun ser komme. Hun prøver å besøke alle varehusene minst to ganger i året.

– Vi oppfordrer medarbeiderne våre til å komme med forslag for ting som kan gjøres bedre, enten for kundene våre eller for oss selv. Noen ganger, når du har en god ide, må du gjerne fortelle den mer enn én gang før noen mener det er en god ide. Det gjelder alle i organisasjonen, sier hun.

Hver dag bruker Rodgers sin egen butikkerfaring. Hun mener det hjelper henne å ha en fot godt plantet i virkeligheten.

Det var definitivt en seksmåneders periode hvor jeg fant omstillingen mer skremmende enn spennende

– Jeg har fått e-poster fra kasserere med en rekke ideer til hva vi kan gjøre bedre, sier hun, og legger til: – Nå ender jeg nok opp med å få 3000 eposter, noe som kan bli et veldig stort ansvar...

Vanligvis oppfordrer IKEA medarbeiderne til å snakke med butikkansvarlig om ideene sine. I løpet av året håper de på å lansere et digitalt verktøy hvor alle medarbeiderne kan komme gode ideer som mottas sentralt.

– Jeg trenger nok å lære mer om kunstig intelligens, men vi bruker maskinlæring på nettsidene vår allerede for å gi bedre kundeservice og generere mer salg. Teknikerne våre fant ut at algoritmen fungerte bedre enn den menneskelige hjelpen, sier hun.

En utfordrende leder

IKEA har nylig lansert en ny, global ledertilnærming for å ta fatt på utfordringene som de står overfor. Clare Rodgers innrømmer at hun ikke klarer å være en god leder hver eneste dag, noe hun tror ingen klarer. Men en ting hun finner enkelt, er å stole på andre mennesker.

– Jeg har troen på menneskers evne til å gjøre en god jobb og tror at ingen kommer på jobb for å gjøre et dårlig arbeid.

– Hvordan er du som leder?

– Jeg er en tydelig og utfordrende leder. Det er sjelden man forlater en samtale med meg uten at man har fått en ekstra utfordring. Det må selvsagt balanseres med oppmuntrende og inspirerende ord.

Inspirerende, tydelig og utfordrende – balansert med støtte, oppsummerer Rodgers sien egen lederstil.

IKEA har tre områder hvor de ønsker å endre seg: bli mer tilgjengelige, skape en god handelsopplevelse og bli bærekraftige. Det innebærer at alt utenom deres visjoner og verdier vil endre seg de neste årene.

– Butikkene våre blir brukt på en helt annen måte. Vår oppgave er å synliggjøre et bærekraftig liv i hjemmet. Vi ønsker å skape møteplasser hvor folk treffes for å inspirere hverandre.

– Gamle-IKEA går ut på hvordan vi vil ha det. Nye IKEA handler om hvordan kundene vil ha det.

Clare Rodgers (50)

  • Aktuell: Norgessjef for Ikea siden 2015

  • Fra: Edinburgh

  • Bosted: Oslo

  • Antall ansatte: 3150

  • Sivilstatus: Singel

  • Utdanning: Hotelledelse på Leeds Metropolitan University - Higher National Diploma (HnD) og lederutdanning innen IKEA.

  • Karriere: Drev bar og restaurant i åtte år, jobbet for Family Hamper i 18 måneder og deretter har hun jobbet for IKEA i ulike stillinger i 18 år.

  • Hobby: Være på stranden i Skottland med venner og familie.

Annonse

Clare Rodgers (50)

  • Aktuell: Norgessjef for Ikea siden 2015

  • Fra: Edinburgh

  • Bosted: Oslo

  • Antall ansatte: 3150

  • Sivilstatus: Singel

  • Utdanning: Hotelledelse på Leeds Metropolitan University - Higher National Diploma (HnD) og lederutdanning innen IKEA.

  • Karriere: Drev bar og restaurant i åtte år, jobbet for Family Hamper i 18 måneder og deretter har hun jobbet for IKEA i ulike stillinger i 18 år.

  • Hobby: Være på stranden i Skottland med venner og familie.

Annonse