Annonse
Det er bra å ansette folk man vil trives med å jobbe med. Men den faktoren bør du ta inn mot slutten, etter at du har kjørt en prosess med klare kriterier, sier Ole I. Iversen, forsker ved BI. Foto: Torbjørn Brovold, Handelshøyskolen BI
Rekruttering

– Ikke stol på magefølelsen

Halvparten av norske ledere med mer enn ti ansatte har opplevd feilansettelser det siste året. Det viser en undersøkelse Opinion gjorde for rekrutteringsbyrået Experis i 2018 blant over 800 norske ledere.

Hvordan ansette de rette folkene?

Dagens Perspektiv setter i en artikkelserie søkelys på rekruttering:

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

5 råd for en god ansettelse

  1. Finn ut hva du er ute etter. Tenk nøye gjennom hvilken kompetanse du trenger i den stillingen du utlyser. Det bør styre både innhold i utlysningstekst og metodene for å velge blant kandidatene.
  2. Ta i bruk evnetester. CV og søknad kan gi et overblikk over søkerens utdanning og erfaring. Men for å få et godt bilde av søkerens personlige ferdigheter og hvordan de vil fungere i jobben, er det mer treffsikkert å bruke etablerte, nettbaserte evnetester.
  3. Bruk strukturerte kompetanseintervjuer. Ikke bare ta en uformell prat for å teste kjemien med søkeren. Sett opp en plan for hvilke egenskaper du er ute etter å kartlegge og gi kandidatene en skår på hver av dem.
  4. Tilpass metode etter type stilling. Suppler gjerne med andre metoder, avhengig av hvilken kompetanse du leter etter. Trenger du en ikt-utvikler, lag en kodeknekkingsoppgave. Skal du ha en ny talsperson i pressen kan du be søkerne sende en liten film av seg selv.
  5. Bruk magefølelsen til sist. Etter at du har gått systematisk til verks med de kriteriene du har valgt å prioritere og står igjen med noen få kandidater, kan du tenke personlig kjemi. Ikke ansett noen hvis du kjenner at du er skikkelig i tvil om dette kommer til å fungere.

Kilde: Ole I. Iversen, førsteamanuensis II på BI.

Annonse

5 råd for en god ansettelse

  1. Finn ut hva du er ute etter. Tenk nøye gjennom hvilken kompetanse du trenger i den stillingen du utlyser. Det bør styre både innhold i utlysningstekst og metodene for å velge blant kandidatene.
  2. Ta i bruk evnetester. CV og søknad kan gi et overblikk over søkerens utdanning og erfaring. Men for å få et godt bilde av søkerens personlige ferdigheter og hvordan de vil fungere i jobben, er det mer treffsikkert å bruke etablerte, nettbaserte evnetester.
  3. Bruk strukturerte kompetanseintervjuer. Ikke bare ta en uformell prat for å teste kjemien med søkeren. Sett opp en plan for hvilke egenskaper du er ute etter å kartlegge og gi kandidatene en skår på hver av dem.
  4. Tilpass metode etter type stilling. Suppler gjerne med andre metoder, avhengig av hvilken kompetanse du leter etter. Trenger du en ikt-utvikler, lag en kodeknekkingsoppgave. Skal du ha en ny talsperson i pressen kan du be søkerne sende en liten film av seg selv.
  5. Bruk magefølelsen til sist. Etter at du har gått systematisk til verks med de kriteriene du har valgt å prioritere og står igjen med noen få kandidater, kan du tenke personlig kjemi. Ikke ansett noen hvis du kjenner at du er skikkelig i tvil om dette kommer til å fungere.

Kilde: Ole I. Iversen, førsteamanuensis II på BI.

Annonse