Annonse
– Den absolutt viktigste nøkkelen til effektive team er om det er åpenhet og lett å innrømme feil, sier Harvard-professor Amy Edmondson. I mai gjestet hun Kompetansedagene arrangert av HR Norge. Foto: Katrine Gramnæs

Jakten på det perfekte team

Edmondson er organisasjonspsykolog og professor i ledelse og styring ved Harvard Business School, og så nær du kommer en rockestjerne innenfor ledelsesfaget.

Hvordan få et team til å fungere?

Dagens Perspektiv har sett nærmere på hva som får team til å yte sitt beste.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Slik skaper du en fryktløs arbeidsplass

 

1. Etabler felles forståelse

Forklar medarbeiderne betydningen av et åpent klima der de tar opp problemer, spørsmål og motforestillinger, og etabler et språk for å snakke om det. Få fram at det handler om kontinuerlig forbedring og fornyelse og å lære av feil, ikke om fordeling av skyld.

2. Inviter til deltakelse

Oppmuntre medarbeiderne til å gi sine innspill ved å spørre om deres vurderinger. Sørg for å etablere arenaer der evaluering og tilbakemeldinger står i fokus, slik at det blir naturlig å diskutere hvordan virksomheten kan drives på en enda bedre måte.

3. Responder på en produktiv måte

Gi anerkjennelse til de som tar opp problemer, rapporterer om feil eller har kritiske tilbakemeldinger. Vis at dette er verdifullt for virksomheten og blir tatt på alvor, uansett om du selv deler vurderingen.

Kilde: Amy Edmondson, The Fearless Organization, 2018

Annonse

Slik skaper du en fryktløs arbeidsplass

 

1. Etabler felles forståelse

Forklar medarbeiderne betydningen av et åpent klima der de tar opp problemer, spørsmål og motforestillinger, og etabler et språk for å snakke om det. Få fram at det handler om kontinuerlig forbedring og fornyelse og å lære av feil, ikke om fordeling av skyld.

2. Inviter til deltakelse

Oppmuntre medarbeiderne til å gi sine innspill ved å spørre om deres vurderinger. Sørg for å etablere arenaer der evaluering og tilbakemeldinger står i fokus, slik at det blir naturlig å diskutere hvordan virksomheten kan drives på en enda bedre måte.

3. Responder på en produktiv måte

Gi anerkjennelse til de som tar opp problemer, rapporterer om feil eller har kritiske tilbakemeldinger. Vis at dette er verdifullt for virksomheten og blir tatt på alvor, uansett om du selv deler vurderingen.

Kilde: Amy Edmondson, The Fearless Organization, 2018

Annonse