Ledelse

65 prosent av unge i arbeidslivet svarer i den nye undersøkelsen at det verste du som leder kan gjøre er å ikke tillate frihet under ansvar og fleksibilitet.

Dette må du ikke gjøre som leder for unge medarbeidere på hjemmekontor

Driver du med konstant kontroll og overvåkning av dine ansatte? Da vil du mest sannsynlig miste noen unge, kloke hoder på veien.

Publisert Sist oppdatert

Rekrutterings- og bemanningsselskapet Academic Work har spurt unge nordmenn om hva ledere absolutt ikke må gjøre for å engasjere unge medarbeidere på hjemmekontor. Svaret er tydelig.

65 prosent av unge i arbeidslivet svarer i den nye undersøkelsen at det verste du som leder kan gjøre er å ikke tillate frihet under ansvar og fleksibilitet.

– Unge vil ha tillit til å gjøre en god jobb på hjemmekontor, med frihet og fleksibilitet til å gjøre det på sin måte, Mats Furulund, i Academic Work.

Det kan være en utvidet lunsjpause for å dra på trening, eller å starte tidligere eller senere enn de hadde gjort om de var på kontoret hver dag.

– De ønsker å vite at du som leder stoler på at de leverer og får gjort jobben, uten å se dem over skulderen. Får de denne tilliten vil de gjengjelde deg med prestasjoner – og lojalitet, sier han.

Nordmenn vil ha praktisk ledelse

Foto Mats Furulund. (Foto: Academic Work)

Undersøkelsen er gjennomført i seks land, og Norge skiller seg fra de andre landene på særlig ett punkt.

De unge rangerer tilbakemelding fra sine ledere høyere enn anerkjennelse av prestasjoner.

60 prosent mener at det verste du som leder kan gjøre er å ikke gi regelmessige tilbakemeldinger og støtte.

– Norges unge arbeidstakere ønsker praktisk ledelse, selv om det foregår på avstand. De ønsker å vite hva de gjør bra, og hva som kan gjøres bedre. Uavhengig av rolle, trenger de regelmessig tilbakemelding fra lederen sin for å lære og utvikle seg, sier Furulund.

Mangelen på prat ved kaffemaskina eller i kantina kan gjøre det vanskelig å finne de formelle og uformelle omgivelsene for verdifull coaching og tilbakemelding.

– Ta derfor i bruk alle verktøy du kan, enten det er chatterom, e-post, video eller telefonsamtale, sier han.

 
null

Arbeidsmiljø på hjemmekontor

Den tredje viktigste faktoren er arbeidsmiljøet på hjemmekontor. Ett år inn i pandemien har nesten halvparten av Norges unge arbeidstakere (48 prosent) oppgitt at deres arbeidsgiver ikke retter nok oppmerksomhet mot arbeidsmiljøet i hjemmet.

– For de aller fleste krever hjemmekontor god internettforbindelse og et komfortabelt sted å jobbe, samt maskinvare som web-kamera og hodetelefoner som gjør opplevelsen morsommere, sier Furulund.

Dersom du ikke har vært i kontakt med dine ansatte for å finne ut hva de ønsker og trenger for å gjøre en god jobb hjemmefra, så er kanskje nå det beste tidspunktet til å starte med det.

Powered by Labrador CMS