Ledelse

Arbeidstilsynet har kommet med nye anbefalinger til inneluften på jobben, for å begrense spredningen av koronaviruset.

– For få tenker på luftkvaliteten

Arbeidstilsynet har kommet med anbefalinger for kvaliteten på inneluften på jobben, for å begrense virusspredningen. – Dette er et lederansvar, sier leder for teknologiselskap.

Publisert Sist oppdatert

Folk er på vei tilbake på jobb, men dagens koronasituasjon krever god tilrettelegging for medarbeiderne. Her er luftkvaliteten også viktig. Hvordan skal ledere nå tilrettelegge for god luftkvalitet i kontorlokalene, og hvorfor er det spesielt viktig i en ekstraordinær tid som dette? Arbeidstilsynet har nylig kommet med klare anbefalinger for inneluften på jobben. Målet er å begrense virusspredningen, og dermed sørge for en tryggest mulig arbeidshverdag.

Arbeidstilsynets veiledning 444 beskriver blant annet hvordan inneklimaet skal være i bygg. I de nye rådene, som er oppdatert med tanke på koronasituasjonen vi befinner oss i, er det økt fokus på luftfuktighet.

Sjefen i det norske teknologiselskapet Airthings, Øyvind Birkenes, mener det er et lederansvar å sørge for at driften av bygget som et minimum er i henhold til Arbeidstilsynets nye anbefalinger. Levevilkårene for virus avhenger av luftkvaliteten, mener han:

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS