Ledelse

For gründer og daglig leder Harald Tellmann er handlekraft en nødvendighet i dagens omskiftelig økonomi.

– Ikke bli tatt på sengen!

Alle snakker om omstilling, men de færreste bedriftene gjennomfører det på en god måte. Det hevder Harald Tellmann, gründer, partner og daglig leder i Tellmann executive advisors.

Publisert Sist oppdatert

Harald Tellmann er en endringens mann. I så måte er han også en tidens mann. For det ligger i tiden; det at næringslivet er i konstant endring, med teknologien som en pådriver for de store omkalfatringene vi ser. Ikke minst er Tellmann opptatt av IT-teknologien som premisskaper for disse endringene.

– Det er IT-løsningene som har gjort Norwegian mulig, at selskapet har kunnet vokse seg så sterk. Nytenkningen bak Norwegians betalingssystem ble en game changer innen luftfart. Med dette fant selskapet en helt ny måte å bruke teknologien på, sier Harald Tellmann til Ukeavisen Ledelse.

– Skal du være i stand til å komme opp med slike løsninger, da må du ha med teknologien helt fra starten av, understreker han.

Nye aktører

Tellmann og hans selskaps reise gjennom 16 år har vært å se på hvordan IT organiseres og anvendes i ulike virksomheter. I løpet av denne reisen har han sett hvordan endringene innen IT-teknologien har påvirket organisasjonene helt opp til toppledelsen.

Som han sier, det er ikke lenge siden at sjefen ikke ville høre noe om IT, det var noe som bare skulle virke. Men i dag har ledere forstått at det er kommet inn nye aktører som har en helt annen tilnærming til informasjonsteknologien. IT er blitt en del av bedriftenes strategi, der en bruker teknologien til å håndtere informasjon og der en må tenke den inn i verdikjeden til organisasjonen.

– Ledere må spørre seg hvordan bedriften kan gjøre det smartere hvis en automatiserer deler av verdikjeden. Dette er tanker som alle bedrifter burde gjøre seg, bemerker Tellmann.

– Alle bedrifter må vurdere om de risikerer å bli distrupted eller utkonkurrert av at noen andre tenker helt nytt. Delingsøkonomien og selskap som Uber og Airbnb er tydelig eksempler på dette som spesielt har rammet taxi- og hotellnæringen. Hvis en ikke tar innover seg den nye virkeligheten, blir en parkert på sidelinjen mens andre driver utviklingen fremover.

Mini-CV: Harald Tellmann (53)

Stilling: Gründer og daglig leder i Tellmann Executive Advisors

Familie: Gift, to voksne barn

Oppvekst og bosted: Oppvekst i Bodø, bor i Lørenskog

Utdanning: Bachelor i informasjons- og kommunikasjonsteknologi fra Høgskolen i Narvik

Karriereglimt: Programutvikler i TF Data, seniorkonsulent og produktsjef i Nixdorf Computer/Siemens Nixdorf, Client manager/Salgssjef Fujitsu ICL, startet ASP Norge (senere Tellmann Executive Advisors) i 1999.

Nedgang gir muligheter

For Harald Tellmann er det snakk om et paradigmeskifte. De endringen vi ser i markedet i dag har sprengstoff i seg. Og det ligger fortsatt mye uforløst i form av nye tjenester og måter å bruke teknologien på understreker han. Det gjør at alle må spørre seg: Hvordan vil dette treffe oss?

Han trekker oljenedturen frem som et eksempel. Den er ikke drevet av IT, men er en følge av prisutviklingen i markedet. Ikke desto mindre må det gjøres noe med kostnadsnivået, det må effektiviseres og automatiseres i enda større grad. Her vil teknologi spille en avgjørende rolle.

Det åpenbare, fastslår Tellmann, er at kapasiteten må reduseres, og at ansatte må gå, men kostnadene må også ned på andre områder. Det handler blant annet om å få til en konsolidering av porteføljen og ikke minst se på hvordan en kan jobbe smartere.

– Oljebransjen er i en situasjon der en er tvunget til å tenke nytt. Sånn sett er bransjen heldig. Nye tanker fører nemlig til nye muligheter. Det som skjer nå, er at aktørene må slukke brannen, rydde opp og deretter bygge nytt, påpeker Tellmann.

– Det er ikke nok å skalere ned, tro at en kan ri av stormen og deretter fortsette som før. De som gjør det, blir tatt på sengen. De som derimot tenker nytt, vil være bedre rustet når utviklingen snur igjen.

Rydde og legge bak seg

Hvis en ser på bransjer mer generelt, er noe av utfordringen med det raske taktskiftet at mange bedrifter fortsatt blir hengende igjen med gamle løsninger. En bedrift kan gjerne lage en strategi for å nå nye mål som tar inn over seg de nye mulighetene. Men – konstaterer Tellmann – de fleste blir hindret i å nå disse målene av gammel historie som de fortsatt står med beina i.

– Hvis en skal sette ut i livet en ny strategi, må det først ryddes. En må gjøre seg ferdig og få lagt ting bort, sier han.

Så sterk tro har Harald Tellmann på å rydde opp og legge ting bak seg at han sier til potensielle kunder at de ikke skal ringe hvis ønsket er å fortsette med det samme som det bedriften gjorde i fjor. Det blir litt som han pekte på at oljebransjen ikke må gjøre. For dersom du tror at du kan fortsette som før, har du allerede tapt sier han.

– Det som blir løftet frem er Uber og Airbnb, men disse er forholdsvis enkle å forholde seg til. Det skjer imidlertid tilsvarende endringer innen mange andre områder. De bedrifter som er i stand til å utnytte teknologien, får et vanvittig konkurransefortrinn, bokstavelig talt.

Tellmann understreker at dette ikke bare dreier seg om å ha riktig IT-kompetanse. Det er nemlig ikke dem som programmerer og har den tekniske bakgrunnen, som utvikler de gode ideene, men dem som forstår hvordan en kan bruke de teknologiske mulighetene. Det krever blant annet at ledere må ha kompetanse nok til å forstå disse mulighetene.

– Ledere må se helheten og mulighetene for å kunne oppnå omstilling.

Han trekker frem Ruter, selskapet som er ansvarlig for kollektivtransporten i Oslo og Akershus. Det at selskapet så muligheten til å forenkle billettsystemet med en brukervennlig app, har gjort det mye enklere for alle å kunne kjøpe og kjøre kollektivt. Dette var et strategisk valg som ble forankret i ledelsen.

Handlekraft

Noe av bakgrunnen for at Harald Tellmann etablerte selskapet som i dag bistår ledere med å endre sin virksomhet gjennom bruk av informasjonsteknologi og digitalisering, er å finne i hans egne erfaringer fra IT-industrien. Han så at han brukte mye tid på ting som ikke skapte verdier, på møter og på intern maktkamp. Alt for mye uproduktiv tid ble rett og slett kastet bort.

Han grunnla selskapet ASP Norge i oktober 1999 (som skiftet navn til Tellmann executive advisors i 2015). Det var akkurat da IT-boblen sprakk og, som han sier, ble det en kjempenedtur i markedet. Men om noe, så lærte selskapet å håndtere negative konjunktursvingninger – og ble en verdifull erfaring rikere.

– Skal du være handlekraftig, må du ha erfaring, men du må også vite hvor du skal. Det er først da du får satt fart. Det er litt som å gå på tur i fjellet, du trenger erfaringene for å håndtere situasjoner du kan komme opp i. Men uten å sette seg et mål for turen, driver du bare og vaser rundt.

Tellmann executive advisors er et lite selskap med 20 ansatte. De kommer hovedsakelig fra store firmaer, og til tross størrelsen tenker Tellmann executive advisors som et stort firma i følge sjefen selv. Han er født og oppvokst i Bodø, og der finner en kanskje også noe av drivkraften til sjefen.

– Jeg er veldig resultatorientert. Det er noe som ligger i DNAet til nordlendinger. Jeg liker å strekke meg, å sette mål som nesten er umulig å nå. Først da tvinges du til å tenke nytt, forteller han.

Gjør det profesjonelt!

Han mener at for mange ledere tenker på hva de skal gjøre for å opprettholde det en har i dag. De bør heller se etter helt nye muligheter. Han etterlyser også engasjement hos ledere. Han opplever selv den begeistringen det er å jobbe med ledere som virkelig vil noe, men enda viktigere hvordan dette engasjementet forplanter seg nedover i organisasjonen.

– Det skjer noe hele veien gjennom organisasjonen. Engasjerte ledere gir et ekstra moment.

Det er én ting til som hindrer en god omstilling i mange bedrifter, i følge Tellmann. Det er det han kaller gjør-det-selv-syndromet. Han har sett alt for mange omstillingsprosjekter som går dårlig fordi bedriften skal ta hånd om det selv. For Tellmann er det forferdelig trist å se at for eksempel så mange IT-prosjekter går galt.

Han hører ofte at dette er så viktig for bedriften at den må gjøre det selv. Men så har en ikke nødvendig erfaring og kompetanse til å klare det. Det er ikke nok å ha ansatte som har vært med på tur før. Istedenfor å si at dette må vi gjøre selv, burde de si at dette er så viktig at vi ikke kan gjøre det selv.

«Godt nok» er også en annen utfordring Tellmann møter. Han kan ikke få sagt det tydelige nok, men når en går til anskaffelse av for eksempel IT-tjenester så må det gjøres skikkelig, og det betyr blant å utarbeide en grundig kravspesifikasjon. Hvis ikke blir det en evig kamp i ettertid.

– Ikke lag kravspesifikasjonene selv. Du har ikke sjekklister og du har ikke metodeverktøy til å kvalitetssikre resultatet. Du må få hjelp, oppfordrer Tellmann.

– Det du legger ned i en tidlig fase, får du igjen mangedoblet senere. Det gjelder med all omstilling.

Powered by Labrador CMS