Ledelse
Deles det ut for mye positive tilbakemeldinger til nyansatte ved din arbeidsplass?
Andrewgenn | Dreamstime.com - Praise for Employees
– Ikke vær for snill med nye medarbeidere
Å kun gi nye medarbeidere oppmuntring og positive tilbakemeldinger i innkjøringsfasen kan sette relasjoner på spill, og svekke troverdigheten til den nyansatte, advarer professor ved den sveitsiske forretningsskolen IMD, Michael D. Watkins.
I en artikkel på skolens egne nettsider skriver den Harvard-utdannede eksperten i ledelse og organisasjonsendring at alt for mange bedrifter tillater bjørnetjenester - «en velment tjeneste som får negative konsekvenser for mottakeren»:
– Den største misforståelsen er ideen om at nye medarbeidere må få tid til å etablere seg før de får korreksjoner, selv når de med all tydelighet gjør store feil. Det virker som om man tenker at nye medarbeidere uansett forutsetninger trenger tid til å venne seg til den nye situasjonen, og at de kun trenger støtte og oppmuntring i begynnelsen, skriver Watkins, og utdyper:
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 750,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2835,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 205,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2400,-
KJØP