Ledelse

Deles det ut for mye positive tilbakemeldinger til nyansatte ved din arbeidsplass?

– Ikke vær for snill med nye medarbeidere

Å kun gi nye medarbeidere oppmuntring og positive tilbakemeldinger i innkjøringsfasen kan sette relasjoner på spill, og svekke troverdigheten til den nyansatte, advarer professor ved den sveitsiske forretningsskolen IMD, Michael D. Watkins.

Publisert Sist oppdatert

I en artikkel på skolens egne nettsider skriver den Harvard-utdannede eksperten i ledelse og organisasjonsendring at alt for mange bedrifter tillater bjørnetjenester - «en velment tjeneste som får negative konsekvenser for mottakeren»:

– Den største misforståelsen er ideen om at nye medarbeidere må få tid til å etablere seg før de får korreksjoner, selv når de med all tydelighet gjør store feil. Det virker som om man tenker at nye medarbeidere uansett forutsetninger trenger tid til å venne seg til den nye situasjonen, og at de kun trenger støtte og oppmuntring i begynnelsen, skriver Watkins, og utdyper:

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 750,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2835,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 205,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2400,-

KJØP

Powered by Labrador CMS