Ledelse

Deles det ut for mye positive tilbakemeldinger til nyansatte ved din arbeidsplass?

– Ikke vær for snill med nye medarbeidere

Å kun gi nye medarbeidere oppmuntring og positive tilbakemeldinger i innkjøringsfasen kan sette relasjoner på spill, og svekke troverdigheten til den nyansatte, advarer professor ved den sveitsiske forretningsskolen IMD, Michael D. Watkins.

Publisert Sist oppdatert

I en artikkel på skolens egne nettsider skriver den Harvard-utdannede eksperten i ledelse og organisasjonsendring at alt for mange bedrifter tillater bjørnetjenester - «en velment tjeneste som får negative konsekvenser for mottakeren»:

– Den største misforståelsen er ideen om at nye medarbeidere må få tid til å etablere seg før de får korreksjoner, selv når de med all tydelighet gjør store feil. Det virker som om man tenker at nye medarbeidere uansett forutsetninger trenger tid til å venne seg til den nye situasjonen, og at de kun trenger støtte og oppmuntring i begynnelsen, skriver Watkins, og utdyper:

– Når de endelig får skikkelig veiledning, har de allerede gjort store feil, satt relasjoner på spill og svekket sin egen troverdighet. Det er som en seilbåt som kommer ut av kurs. Jo lenger det får pågå, jo vanskeligere blir det å rette opp kursen. Men i motsetning til en seilbåt, som faktisk kan rettes opp igjen, kan et negativt inntrykk av en ny medarbeider bli hengende ved personen og være vanskelig å rette på i ettertid.

Watkins oppfordrer bedriftsledere til å gi nye medarbeidere tilbakemeldinger tidlig, og ikke på en «tilfeldig, spontan måte som gir vedkommende følelsen av å være 'stemplet' eller av å være ute å kjøre.»

Ifølge professoren bør første evaluering komme etter omtrent 60 dager, men advarer også mot å gjøre dette til en byråkratisk eller tung prosess:

Den kan utføres av de nye medarbeiderne selv, så lenge de får tydelige instruksjoner og arbeidsskjemaer eller kan bruke et nettbasert verktøy, og så lenge sentrale aktører er klar over at dette er standard prosedyre.

Powered by Labrador CMS