Ledelse

Slik tar du imot kritikk uten oppstyr

Kritikk er en del av lederhverdagen, men hvor enkelt er det å ta imot kritikk uten dramatikk? Her er 4 tips.

Publisert Sist oppdatert

Mange ledere liker å være åpne for innspill fra sine ansatte, også på egne prestasjoner, men hvor enkelt er det egentlig å sitte og høre på kritikk fra sine medarbeidere? Ett lite feilskjær fra lederen kan fort føre til at situasjonen spinner ut av kontroll og ender i krangel eller konflikt, og at medarbeideren føler seg oversett eller tråkket på.

Den svenske psykologen Åsa Kruse gir i september ut boka «Å sette grenser – for seg selv og andre», og i boka finnes det råd om hvordan man kan ta imot kritikk og samtidig unngå dramatikk. Det skriver Chef.

4 tips for å ta imot kritikk

Lytt skikkelig

Unngå å avbryte motparten, uansett hvor urettferdig du synes kritikken er. La den ansatte snakke, og vis at du lytter ved å holde et nøytralt ansiktsuttrykk. Det verste man kan gjøre er å le av kritikken eller vise at du blir sint.

Dersom du holder deg seriøs og lytter godt, unngår man en situasjon der medarbeideren må heve stemmen, og i tillegg øker du sjansene for at den ansatte kommer til å lytte til deg når det er din tur å snakke.

Sett deg inn i medarbeiderens situasjon

Det kan være vanskelig for en leder å vite hva den ansatte skal fram til med kritikken. Det kan være å forbedre en arbeidsprosess, eller simpelthen å fortelle om en opplevelse hen hadde. Hvis du viser at du bryr deg, og prøver å sette deg inn i hva medarbeideren prøver å fortelle deg, reduseres sjansen for at situasjonen blir opphetet.

Be om konkret informasjon

Hvis du ikke forstår hva den ansatte vil fram til så kan det være lurt å be om konkrete eksempler. Spesielt dersom kritikken er veldig subjektiv. Hvis den ansatte for eksempel synes at du som leder er fraværende, så vil et naturlig oppfølgingsspørsmål være «hva er det som gjør at du synes det?»

Vis at du setter pris på innspillene

Det er positivt med ansatte som kommer til lederen med situasjoner som oppstår på gulvet, da dette er det viktigste man kan gjøre for å håndtere uenigheter og misnøye. Vis at du setter pris på dette initiativet.

Kilde: Chef

Lederverktøy

Trenger du å fornye verktøykassa?

Bla deg gjennom våre lederverktøy for gode tips, triks og faglig påfyll.

Gå til lederverktøy.


Powered by Labrador CMS