Ledelse

Det er for langt fra Stortinget til klasserommet, mener Skolenes Landsforbund. Her fra et forsøk på å korte ned på avstanden, med statsministerbesøk på Hegg skole i Lier i 2015.

– Tid og tillit er mangelvarer

Tidspress, byråkrati og detaljstyring dikterer lærerrollen.

Publisert Sist oppdatert

Det er på‘an igjen for norske lærere. Læreplanens generelle del har stått urørt siden opprettelsen i 1993. Regjeringen har derfor sendt et forslag til endringer ut på høring denne uken. Den generelle delen av læreplanen utdyper formålsparagrafen i opplæringsloven, og angir overordnede mål for opplæringen og inneholder det verdimessige, kulturelle og kunnskapsmessige grunnlaget for grunnskolen og videregående opplæring.

Forslaget er en av flere store omveltninger i norsk skolepolitikk det seneste tiåret, og en del av den pågående politiske ekspedisjonen på jakt etter oppskriften som gjør Norge til en «kunnskapsnasjon».

Det kan virke som om hver eneste regjering vil føre sin egen, og nyutviklede skolepolitikk. Slikt blir det mange utvalg, rapporter og målsettinger av. Men den som får all nytenkingen i fanget, er læreren. Og selv om læreren gjerne er selve hovedmålet for alle de politiske ideene, så klager lærerstanden på omtrent det samme i dag som de gjorde for både 10, 15 og 20 år siden.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS