Ledelse

Produktdirektør Kaija Ommundsen i FINN.

Trives best i motbakke

På jobb deltar Kaija Ommundsen daglig i kampen om å vinne tittelen «verdens beste markedsplass for nordmenn» etter at teknologigiganten Facebook kastet seg i inn ringen.

Publisert Sist oppdatert

Høyrisikoprosjekter, ideutvikling og konkurranse er det som får den ferske produktdirektøren i FINN.no til å gi jernet på jobb.

– Jeg har ikke vært opptatt av trygghet og er mer opptatt av å lære. I tillegg kjeder jeg meg fort, forteller Ommundsen om motivasjonen for å ta fatt på «de umulige» oppgavene.

Et troll med stokk og briller, et elghode hengende på veggen, arkadespill og den populære PuseFINN som roper «Sammen skaper vi verdens beste markedsplass!» er det som møter besøkende i FINN.no sine lokaler i Grensen i Oslo.

En blid dame i en hvit ullgenser med rosa, grønn og blå striper – selvsagt kjøpt på «torget» – kommer småløpende ned sprinkeltrappen til resepsjonen.

– Jeg har en 13 år gammel datter som er veldig opptatt av miljø og har derfor en ambisjon om å ikke kjøpe så mye nytt. Denne genseren fant jeg på markedsplassen vår. Det er mye fint å finne som er gjenbruk, forteller hun muntert.

Frykten

Like over nyttår tok Ommundsen over rollen som produktdirektør i FINN.no. Hun er en av få som har sitt eget kontor i det ellers så åpne kontorlandskapet. På døren henger en tegneseriefigur av henne selv.

Et par måneder før hun inntok direktørstolen, lanserte Facebook den konkurrerende tjenesten «Marketplace» for sine norske brukere. Dette skapte blandede følelser i avdelingen.

– Det er lett å kjenne på frykten. Samtidig er konkurranse skjerpende og motiverende. Vi følger med på utviklingen i andre land hvor Facebook Marketplaces har vært lansert en stund og lærer av det, sier Ommundsen.

Det å se på effekten Facebooks Marketplace har hatt i andre land hvor tjenesten er blitt lansert før, blir viktig lærdom for produktdirektøren.

Før internasjonale utfordrere som Facebook, LinkedIn og AirBnb kom på banen, opplevde FINN.no i stor grad at de konkurrerte i et norgesmesterskap i markedsplasser. De norske konkurrentene var ikke veldig store, men Finn-folket fulgte likevel med på dem. Så kom Facebook på banen, og plutselig innså de at de var med i et verdensmesterskap.

– Hvis ikke vi er oppmerksomme, står vi i fare for å bli utkonkurrert. Dette var konkurrenter som vi før aldri hadde sett. Vi må anta at vi vil møte internasjonal konkurranse på alle markedsplassene våre.

Foto Kaija Ommundsen sikret drømmejobben like før nyttår. (Foto: Camilla Skjær Brugrand)

Et høyrisikoprosjekt

Ommundsen har gått gradene i FINN.no, og startet sin Schibsted-karriere med å utvikle den nå nedlagte søkemotoren Sesam, som i sin tid skulle ta opp konkurransen med giganten Google.

– Jeg tenkte at det kunne vært spennende, fordi jeg alltid har vært nysgjerrig på nye prosjekter og motiveres av konkurranse. Prosjekter med høy risiko, hvor man skal skape noe nytt, tiltrekkes jeg veldig av.

Den var denne type prosjekter den utdannede matematikeren jobbet med da hun var ansatt i konsulentselskapet Accenture.

– I Schibsted kunne jeg være med på å skape noe nytt innenfor relativt trygge rammer. Det var noe med det å kunne «leke gründer» og få lønn. Allerede på jobbintervjuet skjønte jeg at dette var et høyrisikoprosjekt. Det var en stor sjanse for ikke å lykkes når man skal konkurrere med Google, men jeg tenkte det kom til å bli lærerikt. Det var utfordrende og spennende å være David mot Goliat, ha tro på noe og tilknytningen til en merkevare. Det var noe jeg aldri hadde kjent på før.

Etter at Sesam måtte se seg slått av de internasjonale konkurrentene, smatt Ommundsen inn kjøkkenveien og endte opp hos FINN.no. Her var hun blant annet med på å bygge opp det som i sin tid het FINN labs.

– Jeg er en person som trives i motbakke. Da jeg begynte i FINN.no tenkte jeg at «de trenger jo ikke meg». Alt gikk så bra. Jeg liker å skape nye ting, men det var en fantastisk mulighet for å klekke ut nye ideer.

Bygget opp FINN oppdrag

Etterhvert ble det satt sammen et såkalt «drømmelag» i FINN.no som skulle jobbe med katalog-kategorien. På dette laget sikret Ommundsen seg plass. De endte opp med å bygge FINN Oppdrag, som i dag er slått sammen med VGs versjon og har blitt til «Mittanbud».

– På denne tiden var det mange anbudssteder som kjempet om markedsposisjon og vi ble enige om å kjøre «to hester i Schibsted». Etterhvert endte vi opp med delt førsteplass, og for to år siden ble det besluttet at de skulle slåes sammen.

Det er lett å kjenne på frykten, samtidig er konkurranse skjerpende og motiverende

Ommundsen fikk deretter ansvaret for å lede det som kalles «økosystemet FINN» for å finne ut hvordan man kunne knytte sammen alle tjenestene som FINN.no har for å skape en bedre opplevelse for brukerne.

– Jeg går på jobb for å kunne hjelpe folk i livene deres, som å finne bolig, få solgt unna ting som man ikke trenger eller finne jobb. Vi laget «anbefalt innhold» og en mer personlig tilpasset opplevelse. Helheten av alle markedsplassene skulle være i sentrum.

Deler hemmeligheter

På utkikk etter ny jobb, bolig, bil, eller genser? De som besøker FINN.no og oppsøker nettstedet for å få hjelp til å løse mange hverdagslige gjøremål legger til gjengjeld igjen mye personlig informasjon om seg selv.

– Hvor går grensen mellom hvilken type informasjon folk vil dele og hva de vil holde privat?

– Dette er et viktig område som vi jobber aller mest med om dagen. Personvern er vår hovedprioritering. Vi må ha tydelig kommunikasjon med brukerne og skape tillit til at vi ikke misbruker informasjon. Ingen skal kjenne at vi misbruker informasjon de har delt med oss, sier hun bestemt.

– Blir du urolig over informasjonen ulike nettsider vet om deg?

– Jeg er nok grunnleggende tillitsfull. Det kjennetegner min personlighet. Hvis jeg skjønner hva dataene skal brukes til og jeg ser at jeg får et bedre produkt og en bedre opplevelse, syns jeg det er greit.

– Bruker du selv FINN.no?

– Jeg bruker FINN.no mye, for eksempel til å lete etter hytte og drømme meg bort. I tillegg selger vi mye der. Nå solgte vi noen fartsdumper. Alt kan selges. Vi kjøpte også en ny bruktbil. Jeg opplever at jeg er i en fase i livet hvor jeg trenger Finn til utrolig mye.

Overvåket

I den perioden Ommundsen jobbet med å gjøre FINN.no mer personlig hadde hun ofte samtaler med folk som ikke ønsket å føle seg overvåket.

– Det har jeg veldig stor respekt for. Vi bruker enormt mye kapasitet på å gjøre det på en skikkelig og god måte. Det er viktig for oss å være tydelige på hva denne informasjonen skal brukes til. Vi behandler data med respekt for personvern, understreker hun.

FINN.no har de siste tre årene vunne den såkalte «Omdømmeprisen», noe som signaliserer høy grad av tillit fra brukerne.

– Vi har lyst å være en venn på livets vei. Jeg er jo selv veldig glad for at FINN.no viser meg alle de genserne som jeg nå jakter etter. Det gjør det lettere å finne frem til akkurat det jeg ønsker meg i alt mylderet.

Foto Produktdirektør i FINN Kaija Ommundsen saman med selveste PuseFINN. (Foto: Camilla Skjær Brugrand)

Trygg hjemmebane

Fra Ommundsen var liten, har hun alltid hatt en far som har fortalt henne at «du kan få til det du vil». Utdanningens hennes fra Steinerskolen, hvor elevene lærte at «kan du ikke, kan du lære», ble også en viktig lærdom som hun har tatt med seg inn i arbeidslivet.

– Hva gjør at du tiltrekkes av utfordrende arbeidsprosjekter?

– Jeg har en veldig trygg familiebakgrunn, nettverk og utdannelse i bunn. Jeg har alltid tenkt at jeg må da kunne brukes til noe, så hva er det verste som kan skje? Det verste som kan skje er at du ikke får til det du prøver på, men at du lærer noe på veien. Den lærdommen kan du ha med deg videre i livet. I vanskelige situasjoner lærer man utrolig mye.

Foruten jobben, er veldig mye «på plass» i livet til Ommundsen.

– Jeg har den plassen jeg skal bo på, barna og den mannen jeg skal ha. Veldig mye på privaten er stabilt og trygt. Jeg har alltid det trygge å falle tilbake til. Jeg tror ikke jeg hadde mestret en risikofylt jobb hvis begge deler av livet vært ustabile. Det er en balanse.

Tydelig og ivaretakende

I FINN.no er mottoet at en leder skal være tydelig og ivaretakende. Dette er noe Ommundsen hver dag prøve å leve opp til.

– Jeg er veldig opptatt av å gi folk en sjanse og lytte til andre.

Kaija Ommundsen tok tidlig på seg lederansvar i FINN.no, for å få en sjanse til å lede et team og utvikle seg selv som leder. Noe av det første hun gjorde var å dra teamet ut av kontorlokalene for at alle skulle bli bedre kjent med hverandre.

– Vi dro på tur, lærte om hverandre og skapte et rom der folk var trygge på hverandre. Folk turte å by litt på seg selv og prøvde å kommunisere at vi skulle være gode på samarbeid. Det at man forstår dem man jobber sammen med og forstår hva de er opptatt av er viktig. Det er utgangspunktet for et godt samarbeid.

Få regnestykket til å gå opp

Helt siden barneskolen har matematikk vært favorittfaget til Ommundsen. I dag har hun med seg en mastergrad i faget i ryggsekken.

– En formel tar komplekse ting og gjør det vakkert enkelt. Det har med å ta ut essensen av noe som er komplekst og forenkle det. Det har jeg brukt veldig mye som produktutvikler. Når du får et produkt der ting klikker på plass, det er nesten den samme følelsen som når man finner en formel eller får et regnestykke til å gå opp.

Ommundsen har et hode som hun mener «bobler» av ideer absolutt hele tiden.

– Det er høyre og venstre hjernehalvdel i samspill. Man må ha fakta og informasjon i orden, du må forstå bildet, så kan du finne løsninger med kreativitet.

Før jul åpnet muligheten til å sikre «drømmejobben» seg, nemlig produktdirektør i FINN.no. Samtidig hadde Kaija Ommundsen allerede satt i gang et annet stort prosjekt som hun mente var viktig for bedriften.

– Jeg var veldig i tvil om jeg skulle fortsette med det eller søke på stillingen som egentlig var drømmejobben. Etter hvert kjente jeg at jeg hadde lyst.

Hverdagen som direktør byr på mer møter og byråkrati og man må også tåle mer reising. Samtidig har man mulighet til å sette kursen for hva produktet FINN.no skal være.

– Som produkt-menneske syns jeg det er veldig fint å passe på det. Da jeg fikk jobben ble jeg kjempeglad. Det var en fredag ettermiddag, jeg hadde bestilt sushi til familien som stod og ventet på meg, da jeg fikk beskjeden. Jeg sa ja til jobben uten å vite betingelsene. Jeg tar den!

Arbeidshverdagen hennes siden nyttår har endret seg betydelig. Det første hun gjorde som fersk direktør var å lytte.

– Du står veldig sentralt som produktdirektør og man må samarbeide godt med alle de andre avdelingene. Nå ser jeg helheten av FINN.no på en helt annen måte. Det er en innsiktsfase hvor jeg må forstå forventningene til meg og behovene rundt omkring. Jeg ønsket ikke å ta med meg det perspektivet jeg hadde fra kun en vinkel, men var opptat av å se hele bildet.

Mer kjærlighet

– Føler du at dere har kommet i mål med å skape fremtidens markedsplass?

– Man kommer aldri i mål. Du blir aldri ferdig med å bygge digitale produkter. Pappa er arkitekt, da tegner og bygger man et hus og går deretter videre, men med digitale bygg blir det aldri ferdig. Man må alltid passe på at det er et bygg som er i tråd med forventningene til brukerne. Disse forventningene øker hele tiden.

I dag er det en selvfølge at man får varslinger, det var det ikke i den første versjonen av FINN.no. Slik blir det fremover, ved at folk i større grad forventer at du skal kategorisere tjenestene etter brukernes ønske automatisk, eller at du skal komme inn og bli inspirert.

– Tror du FINN.no vil være levedyktig om fem år?

– Ja, det tror jeg. Det skal jeg jobbe hardt for å få til. Vi jobber med mange løsninger. For eksempel jobber vi med bedre løsninger for de profesjonelle kundene våre, de som tilbyr boliger, biler og jobber i bedrifter. Vi unner dem en bedre opplevelse. De har ikke fått så mye kjærlighet på en stund, så her kommer det til å skje nye ting. Vi har lansert «shopping», så hvis du ikke finner den brukte sofaen du drømmer om, kan du gå inn i det digitale kjøpesenteret å finne noe nytt. Det vi må balansere, er å ta vare på de fine markedsplassene vi har og samtidig tilby nye ting.

– Tror du at netthandel betyr døden for tradisjonelle kjøpesentra og butikker?

– Jeg tror definitivt vi kommer til å handle mer på nett. Alle piler peker i den retningen, sier Kaija Ommundsen.

Kaija Ommundsen (47)

  • Stilling: Produktdirektør i FINN.no

  • Bosted: Holmengrenda, i farfar- og farmors gamle bolig.

  • Familie: Mann og tre barn.

  • Utdanning: Cand. Scient i matematikk fra Universitetet i Oslo

  • Karriereglimt: Jobbet som mattelærer like etter universitetet, stupetrener og i konsulentselskapet Accenture. Jobbet i Schibsted med å utvikle søkemotoren Sesam i 2005. Begynte i sin første stilling i FINN.no i august 2008 og har siden hatt flere roller: blant annet i FINN labs, direktør for FINN oppdrag og FINN torget.

  • Fritid: Liker godt å være sammen med familien. Invitere alle naboene hjem på tomatsuppe. Glad i å spille kort, slappe av og se på dårlig-TV.

Powered by Labrador CMS