Samfunnsansvar
Regjeringen satser på drivstoff som kan øke globale klimautslipp
Storsatsing på biodrivstoff er et av regjeringens viktigste klimagrep. Men mye av drivstoffet bidrar trolig til økte globale utslipp, ifølge regjeringens beregninger.
– Vanlig diesel kan medføre lavere globale klimautslipp enn dagens biodrivstoff fra matvekster, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) til NTB.
I forhandlingene om statsbudsjettet godtok regjeringen Venstres krav om en svært kraftig satsing på biodrivstoff. Andelen biodrivstoff i veitrafikken skal innen 2020 økes fra 5,5 til 20 prosent. 8 prosent av totalen skal være såkalt avansert biodrivstoff, som ofte er basert på avfall eller skogråstoff.
Resten vil etter alt å dømme være «første generasjons» biodrivstoff laget av raps, sukkerrør, mais og andre jordbruksprodukter – som Helgesen erkjenner kan være verre enn vanlig diesel og bensin.
– Mye fram og tilbake
Å beregne klimautslipp fra biodrivstoff er ingen enkel sak, siden mange ulike faktorer påvirker regnestykket.
Helgesen baserer seg på anslag som tar hensyn til det som kalles indirekte arealbruksendringer (ILUC). Biodrivstoff dyrket av bønder i EU, kan øke etterspørselen etter mat fra land hvor regnskog hogges for å gjøre plass til jordbruk – noe som medfører klimautslipp.
EU har begynt å ta hensyn til ILUC når ulike typer drivstoff vurderes, og det samme gjorde Klima- og miljødepartementet i et høringsnotat som ble sent ut tidligere i år. Resultatet er at første generasjons biodrivstoff kommer langt dårligere ut enn før.
– Det har vært mye fram og tilbake om biodrivstoff både i EU og Norge. Drivstoff er ikke nødvendigvis bærekraftig fordi det står bio foran, sier Helgesen.
Norges klimaregnskap
Beregningene av indirekte klimautslipp er usikre og basert på modeller. Men i gjennomsnitt mener både EU og Helgesens departement at første generasjons biodrivstoff fører til høyere globale utslipp enn vanlig bensin og diesel.
I det norske utslippsregnskapet er biodrivstoffet likevel gunstig, siden ILUC-utslippene skjer i andre land.
Tross problemene knyttet til første generasjons biodrivstoff, er Venstres nestleder Ola Elvestuen glad partiet fikk gehør for sitt krav i budsjettforhandlingene. Han mener det er usikkert om drivstoff laget av matvekster virkelig har så store indirekte utslipp som EU anslår.
– Alternativet er å fortsette med fossilt drivstoff, sier han.
– Må gå framover
Hvis det blir lettere enn antatt å skaffe avansert biodrivstoff, tror Elvestuen det kan bli aktuelt å øke andelen av denne typen drivstoff i 2020-målet.
Han avviser at det er aktuelt å redusere bruken av første generasjons biodrivstoff – som norske myndigheter altså mener er verre enn bensin og diesel i et globalt perspektiv.
– Vi er nødt til å gå framover for å redusere bruken av det fossile drivstoffet, sier Elvestuen.
Helgesen understreker at hele biodrivstoff-satsingen samlet sett vil senke klimautslippene både i Norge og globalt. Årsaken er at mer avansert drivstoff oppveier de negative effektene av første generasjons-drivstoffet.
Samtidig erkjenner han at produksjon av biodrivstoff fra matvekster kan bidra til ødeleggelse av regnskog i andre deler av verden.
– Over tid blir det viktig å redusere bruken av første generasjons biodrivstoff, fastslår han.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen