Samfunn
Transportplan møtes med ekspert-tvil
Bevilgningene må betydelig opp fra dagens nivå for å fjerne vedlikeholdsetterslepet på vei og bane, mener en gruppe eksperter.
Men selv om man legger en høy ramme for offentlige bevilgninger til grunn, vil det ta cirka 35 år å fjerne vedlikeholdsetterslepet på jernbanen, mener en ekspertgruppe sammensatt av Rådgivende ingeniørers forening.
Dagens NTP fra 2014-2023 har til sammenligning en ramme på 664 milliarder kroner, mellom lav og middels ramme i grunnlagsdokumentet som ble lagt fram mandag.
Etterslep
Dersom basisrammen på 716 milliarder kroner i planperioden legges til grunn, vil man ikke klare å ta igjen vedlikeholdsetterslepet – og de togreisende vil ikke oppleve et forbedret tilbud, ifølge vurderingen.
– Punktlighetsmålet på 95 prosent for jernbanen vil ikke oppnås selv med høy ramme, anfører de fem ekspertene fra Rambøll, Multiconsult, COWI og Norconsult.
Heller ikke når det gjelder veivedlikehold ligger det an til at myndighetene kommer à jour med det første. Men dersom man legger seg på høy ramme, vil man kunne spare inn ti år på å oppnå en akseptabel standard på riksveiene, poengteres det.
For fylkesveiene ser det verre ut. Det faglige grunnlaget for ny NTP mangler ifølge ekspertene virkemidler for å løse det som beskrives som et «massivt vedlikeholdsetterslep».
Klima
Da fagetatene Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor mandag presenterte grunnlagsdokumentet sitt for samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), poengterte de at klimautslippene fra transportsektoren skal ned.
Faktisk er det mulig å halvere utslippene innen 2030 – uten større budsjetter, poengterte jernbanedirektør Elisabeth Enger overfor NTB.
– For å nå denne målsettingen er det nødvendig med en vesentlig økning av null- og lavutslippskjøretøy, økt satsing på kollektivtrafikk, nullvekst i byene samt overføring av gods fra vei til sjø og bane, sier administrerende direktør Liv Skudal Hansteen i Rådgivende ingeniørers forening.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen