Arbeidsliv

Kretivitet på arbeidsplassen krever en uselvisk innstiling til egne ideer viser ny forskning Illustrasjonsfoto.

Forskning: Å uttrykke eierskap til egne ideer kan drepe kreativiteten på arbeidsplassen

Publisert Sist oppdatert

Den frie flyten av ideer mellom kolleger kveles av at det i for stor grad uttrykkes eierskap til forslagene. Slik drepes kreativiteten på arbeidsplassen, viser ny forskning.

Ved å tydelig merke nye ideer og forslag som sine egne før eller når de presenteres for kolleger, er sjansen for konstruktive eller kretive tilbakemeldinger langt mindre sannsynlig. Det kommer fram i forskning gjennomført av professor i organisasjonsatferd ved Olin Business School, Markus Baer, og Graham Brown ved Universitet i Vicoria (UVIC).

De kaller en slik presentasjon av forslag for "territorial marking".

– "Territorial marking" kommer i alle størrelser og former. Kun å si 'jeg anser dette som min idé' når det etterspørres innspill kan få omfattende konsekvenser for samarbeid, sier Baer til Futurity, et nettsted for forskningsnytt. Forskningsresultatene er også gjengitt av Verdens Økonomiforums (World Economic Forum, WEF).

(Artikkelen fortsetter under grafikken) WEFs oversikt over de 25 høyest rangerte landene målt etter kreativitet:

Å merke ideer som sine egne gjør det mindre sannsynlig at andre føler ansvar for utfallet av konseptet, og dermed mister folk motivasjonen til å gi tilbakemeldinger eller innspill, viser studien. I tillegg til å drepe kreativiteten på arbeidsplassen, kan dette føre til at potensialet som finnes i gode ideer undergraves.

– Den første ideen er sjeldent den beste. Kretive ideer må pleies og utvikles, og dette skjer ofte i en sammenheng der det samarbeides med andre. Men, når all æren går til personen som hadde den originale ideen, vil det signaliseres et eierskap til den. Dette gjør naturligvis andre mindre motivert til å bidra, og kan følgelig kvele kreativiteten i deres egne kommentarer og forslag. Slik kan den originale ideen kanskje aldri nå sitt fulle potenisal, sier Baer til Futurity.

Han ber folk tenke seg om to ganger før de presenterer sine ideer på arbeidsplassen. "Min mot vår"-taktikken fungerer ikke, mener han.

– Det er ønskelig med et arbeidsmiljø der kretive tilbakemeldinger er satt like stor pris på som den originale ideen. Fortjenesten må fordeles likt, sier han, men legger til at merking av ideer kan være fordelaktig i situasjoner der de som gir tilbakemelding i stor grad ønsker å tilfredstille eller opprettholde et godt forhold til parten med ideen.

Hele studien er tilgjengelig her.

Powered by Labrador CMS