Annonse
Foto: Icons8 team / Unsplash
Lederverktøy

Employer Branding​Velger de rette talentene din bedrift?

Bedre tider, kombinert med et høyere antall personer som pensjonerer seg, har gjort det mer utfordrende for bedrifter å knytte til seg de største talentene.

Partner og teamleder i rekrutteringsbedriften Assessit, Kaja Eikeland, viser til prognoser som spår et tøft rekrutteringssår i 2019. Hun forteller at det for flere næringer vil bli enda vanskeligere å få tak i kvalifisert personell.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Lederverktøy

Slik velger talentene din bedrift:

Utarbeid en strategi:

  • Employer branding innebærer mye forskjellig. Hva betyr det for din bedrift?
  • Sett opp oppnåelige mål, for eksempel hvordan dere skal kunne skape begeistring og engasjement. Følg opp underveis

Start med medarbeiderne:

  • Er medarbeiderne fornøyde?
  • Det hjelper ikke å rekruttere nytt personal om de ikke trives på arbeidsplassen – da vil du miste dem
  • Lytt til medarbeiderne, og bruk deres synspunkter i det videre arbeidet

Ambassadører:

  • Ingen skaper mer begeistring og nysgjerrighet enn tidligere medarbeidere
  •  I rekrutteringsprosessen er det vanlig at en kandidat googler hvordan det er å jobbe i bedriften
  • La medarbeiderne være ambassadører og stol på at de kan representere bedriften i ulike kanaler

Offline og online:

  • I vår digitaliserte tidsalder har verdien av det som ikke er digitalt økt
  • Kandidatens opplevelse blir stadig mer avgjørende, og det er viktig at du kan stå for de verdiene du kommuniserer utad
  • Vil dere være jordnære og miljøbevisste, må dette også komme tydelig frem i jobbintervjuene, for eksempel. Det er følelsen man får i møtet som gjør dere unike, og det også det som bygger et arbeidsgivervaremerke

Mål rekrutteringsprosessen:

  • Hvis du ikke måler, vet du heller ikke hvilken strategi som gir best effekt
  • I stedet må du måle hvilke innlegg som gir flest søknader, og til og med ha en plan for hele prosessen
  • Hva skal skje etter at en kandidat har sett innlegget? Hva møter personen på nettsiden? Hvordan går kandidaten videre til en formell søknad?

Tilbakemeldinger:

  • Halvparten av søkerne som ikke får tilbakemelding på sin jobbsøknad vil ikke søke jobb hos samme arbeidsgiver igjen
  • Gi alle søkere et svar

Svar raskt:

  • En lang rekrutteringsprosess innebærer en svært stor risiko for at kandidater hopper av
  • Det er arbeidstakers marked, og det gjelder å tilpasse seg

Kilder: Entreprenor.se / Jane Bergman, OnePartnerGroup

 
Annonse

Lederverktøy

Slik velger talentene din bedrift:

Utarbeid en strategi:

  • Employer branding innebærer mye forskjellig. Hva betyr det for din bedrift?
  • Sett opp oppnåelige mål, for eksempel hvordan dere skal kunne skape begeistring og engasjement. Følg opp underveis

Start med medarbeiderne:

  • Er medarbeiderne fornøyde?
  • Det hjelper ikke å rekruttere nytt personal om de ikke trives på arbeidsplassen – da vil du miste dem
  • Lytt til medarbeiderne, og bruk deres synspunkter i det videre arbeidet

Ambassadører:

  • Ingen skaper mer begeistring og nysgjerrighet enn tidligere medarbeidere
  •  I rekrutteringsprosessen er det vanlig at en kandidat googler hvordan det er å jobbe i bedriften
  • La medarbeiderne være ambassadører og stol på at de kan representere bedriften i ulike kanaler

Offline og online:

  • I vår digitaliserte tidsalder har verdien av det som ikke er digitalt økt
  • Kandidatens opplevelse blir stadig mer avgjørende, og det er viktig at du kan stå for de verdiene du kommuniserer utad
  • Vil dere være jordnære og miljøbevisste, må dette også komme tydelig frem i jobbintervjuene, for eksempel. Det er følelsen man får i møtet som gjør dere unike, og det også det som bygger et arbeidsgivervaremerke

Mål rekrutteringsprosessen:

  • Hvis du ikke måler, vet du heller ikke hvilken strategi som gir best effekt
  • I stedet må du måle hvilke innlegg som gir flest søknader, og til og med ha en plan for hele prosessen
  • Hva skal skje etter at en kandidat har sett innlegget? Hva møter personen på nettsiden? Hvordan går kandidaten videre til en formell søknad?

Tilbakemeldinger:

  • Halvparten av søkerne som ikke får tilbakemelding på sin jobbsøknad vil ikke søke jobb hos samme arbeidsgiver igjen
  • Gi alle søkere et svar

Svar raskt:

  • En lang rekrutteringsprosess innebærer en svært stor risiko for at kandidater hopper av
  • Det er arbeidstakers marked, og det gjelder å tilpasse seg

Kilder: Entreprenor.se / Jane Bergman, OnePartnerGroup

 
Annonse