Ledelse

«SENG-BUSS-BAD»: De mest kreative løsningene kommer ofte når man er på sitt mest avslappede

Sterk motivasjon er ikke alltid best

Har du hørt om «seng-buss-bad»-fenomenet?

Publisert Sist oppdatert

Gjennom historien har «eureka»-opplevelser blitt beskrevet med jevne mellomrom. Eureka refererer til innsiktsfulle løsninger på krevende oppgaver, som oppstår i en avslappet tilstand. Forskeren Margaret Boden beskriver det som «seng-buss-og-bad-fenomenet» – at de kreative løsningene på de vanskelige problemene kommer til deg når du ligger i sengen, sitter på bussen, eller tar deg et bad. Dette skriver professor Øyvind Martinsen og førsteamanuensis Thorvald Hærem ved BI i BI Business Review.

Total motivasjon

Martinsen og Hærem oppsummerer, med utgangspunkt i 60 års motivasjonspsykologisk forskning, to hovedkilder til motivasjon.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS