Ledelse
«SENG-BUSS-BAD»: De mest kreative løsningene kommer ofte når man er på sitt mest avslappede
Alex Bertha | Unsplash
Sterk motivasjon er ikke alltid best
Har du hørt om «seng-buss-bad»-fenomenet?
Gjennom historien har «eureka»-opplevelser blitt beskrevet med jevne mellomrom. Eureka refererer til innsiktsfulle løsninger på krevende oppgaver, som oppstår i en avslappet tilstand. Forskeren Margaret Boden beskriver det som «seng-buss-og-bad-fenomenet» – at de kreative løsningene på de vanskelige problemene kommer til deg når du ligger i sengen, sitter på bussen, eller tar deg et bad. Dette skriver professor Øyvind Martinsen og førsteamanuensis Thorvald Hærem ved BI i BI Business Review.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 750,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2835,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 205,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2400,-
KJØP
Nylige artikler
EUs tvilsomme strev for å redde Ukraina
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen