Nyskaping

DIN NESTE TAXITUR? Et fortrinn for Lilium er at flyet/dronen lander og letter vertikalt, men flyr som et «vanlig fly» – med vinger – når det er kommet opp i marsjhøyde.

Hvem vinner kampen om passasjerdroner?

Publisert Sist oppdatert

AirBus, Uber og Tesla jobber alle med konsepter for dronebasert taxitrafikk, mens Dubai (selvsagt) vil være først ute. I løpet av året skal du kunne ta dronetaxi i ørkenlandet. Men et tysk selskap ser ut til å ha knekt de teknologiske utfordringene.

Lilium – en tysk oppstartsbedrift i Bayern – hevder å ha utviklet en fem-seters selvkjørende og førerløs «flygende taxi» som de mener kan være i kommersiell drift i løpet av 2018. Dette uttaler ledelsen i selskapet etter vellykkede testflygninger over Tyskland med en mindre versjon av den elektriske jet-dronen, skriver tyske medier.

München-baserte Lilium er finansiert av en rekke framstående investorer som inkluderer Skype-grunnleggeren Niklas Zennstrom. Selskapet forteller at det planlagte fem-seters jetflyet vil være i stand til vertikal start og landing, og vil kunne brukes til urban luftaxi og til ordinære taxi-delingstjenester på utvalgte reiseruter.

Vi har løst noen av de tøffeste tekniske utfordringene i luftfart for å komme til dette punktet

Teknologiske fortrinn

Et fortrinn for Lilium er at flyet/dronen lander og letter vertikalt, men flyr som et «vanlig fly» – med vinger – når det er kommet opp i marsjhøyde. Det gir stor fleksibilitet og rask fart. Med en marsjfart på 300 km/t tar det en time fra London til Paris – droneflyet tilbakelegger 70 kilometer på 15 minutter. Det tar fem minutter fra J. F. Kennedy Airport i New York til Manhattan, hevder selskapet. I dag tar det en time med vanlig taxi.

Lilium mener å kunne tilby en flytur som for eksempel mellom Manhattan og JFK-flyplassen for 36 dollar (drøyt 300 kroner) når de starter opp. Prisen vil falle raskt, tror de, først til rundt 100 kroner, og på lengre sikt ned til kun rundt en femtilapp. I dag koster samme tur med taxi omkring 60–70 dollar, eller mellom 500 og 600 kroner.

I kjent moderne stil, skal den nye dronetaxien – som ifølge selskapet er elektrisk og «helgrønn» – kunne bestilles via en app.

– Vi har løst noen av de tøffeste tekniske utfordringene i luftfart for å komme til dette punktet, sa en av Liliums gründere og administrerende direktør Daniel Wiegand forleden.

– Jetdronen har et strømforbruk per kilometer som er sammenlignbart med en elektrisk bil. Videre kan vi tilby passasjerfly til priser som kan sammenlignes med normale drosjer, men med hastigheter fem ganger raskere, sa Wiegand.

Mange om beinet

Lilium er ikke alene om å ville «ta» det potensielle markedet for «luft-taxi». Det er mange som kan tenke seg en bit av denne kaka, og konkurrentene inkluderer større spillere som for eksempel Airbus, som i dag produserer kommersielle jetfly og helikoptre. Airbus tar sikte på å teste en selvkjørende flygende bil med enkeltseter senere i 2017.

Andre potensielle rivaler inkluderer publikumsfinansierte eVolo, et firma basert i nærheten Mannheim i Tyskland som har sagt at det forventer å få godkjenning for sitt toseters «multikopter» med 18 rotorer som skal brukes som flygende drosjer i et testprosjekt innen 2018.

Terrafugia, et selskap med hovedkvarter utenfor den amerikanske byen Boston, ble grunnlagt for ti år siden av tidligere MIT-studenter, har også som mål å bygge en flyvende bil for massemarkedet. Og det israelsk-amerikanske firmaet Joby Aviation har sagt at de jobber med å utvikle og lansere en fire-seters drone for passasjertransport.

Google, Tesla og Uber har også vist interesse for den nye teknologien, og det er ventet at det vil komme luftige nyheter fra de kantene også.

Lengst av disse har muligens Uber kommet. Ubers flygende drosjer vil være små, elektriske fly som tar av og lander vertikalt med nullutslipp og være stillegående nok til å operere i byer, heter det. Også Uber snakker om priser som kan sammenlignes med ordinære drosjepriser.

Uber sier de vil teste ut sitt nye luftdrosje-konsept i Dallas, Texas i 2018.

Dubai først?

Men de første dronedrosjene i ordinær drift, vil vi kanskje se i Dubai. Det ble nylig annonsert at i løpet av sommeren 2017, vil Dubai være det første stedet i verden som tillater passasjebærende drone-drosjer. Selskapet som er ansvarlig for denne innovasjonen er EHang, et kinesisk selskap med tilhold i storbyen Guangzhou, som tidligere har vist fram en prototype på en passasjerdrone. Ifølge selskapet skal dronen kunne frakte en voksen og et barn, og de hevder at de skal være i lufta over Dubai allerede i løpet av året.

Produsentene av «flygende biler» står imidlertid fortsatt overfor noen omfattende hindringer. Minst like viktig som selve produksjonen, vil det bli å overbevise tilsynsmyndigheter og publikum om at deres produkter kan brukes trygt. Myndigheter verden over har fortsatt ikke utviklet forskrifter og reguleringer for bruk av passasjerdroner og førerløse biler.

Powered by Labrador CMS