Skole
– Vær så snill, ikke rør den også!
Regjeringen vil erstatte verdigrunnlaget i den norske skolen. Elendig bruk av tid og ressurser, mener skoleforbund.
Regjeringen Solberg vil ha et «verdiløft» i den norske skolen. Det skal de få til ved å erstatte den generelle delen av læreplanen, som har stått urørt siden opprettelsen i 1993.
Dette er delen av læreplanen som utdyper formålsparagrafen i opplæringsloven, og angir overordnede mål for opplæringen og inneholder det «verdimessige, kulturelle og kunnskapsmessige grunnlaget» for grunnskolen og videregående opplæring.
- LES OGSÅ: Tid og tillit er mangelvare i skolen
– Vi synes den vi har fungerer godt, den tar vare på helheten. Og lærerne har helt entydig i høringer hos oss sagt at den er god. Vær så snill å ikke rør den også! ber leder av Skolenes Landsforbund (SL), Anne Finborud.
Hun mener regjeringens tids- og ressursbruk er feilslått når det er læreplanens generelle del som vies oppmerksomhet og reformiver.
– For å være helt ærlig så mener vi at det er alt for mange baller som er kastet opp i luften fra før, sier Finborud.
Men hennes bønn er fånyttes.
Mandag sendte Kunnskapsdepartementet, som varslet i fjor, et erstatningsforslag ut på høring. Forslaget «beskriver de verdiene og det grunnsynet som skal gjennomsyre alt som skjer i skolen,» skriver departementet i en pressemelding.
− Norge og verden har endret seg mye fra 1993 og frem til i dag, og vi har fått en ny formålsparagraf siden den gang. Teknologien preger samfunnet på en helt annen måte, og miljøutfordringene blir stadig større. Vi lever i et mer mangfoldig samfunn. Vi trenger en ny generell del som gjør barna best mulig i stand til å leve og jobbe i en fremtid hvor mye vil være annerledes enn i dag, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.
I forslaget omdøpes «Generell del» til «Overordnet del - verdier og prinsipper».
– Vi er redd for at de skal smalne inn kunnskapsbegrepet. Vi ønsker en bred kunnskapsforståelse, og det mener vi at dagens læreplan har. Det er ikke så lett å røre ved generell del uten å begynne å surre med akkurat det, advarer Finborud.
Kunnskapsdepartementet skriver i sin pressemelding at mange i skolen ikke bruker «dagens generelle del når de planlegger undervisningen».
Denne formuleringen fikk i fjord hard medfart av Utdannignsforbundets leder, Steffen Handal. Han omtaler generell del som «skolens sjel», og at dette ikke er noe som kan «tas i bruk».
– Hvordan tar du i bruk en sjel? Denne sjelen er en del av samfunnskontrakten, en del av mandatet til skolen. Jeg mener den beskriver de verdiene som skal ligge til grunn for opplæringen og hvilke verdier opplæringen skal fremme. «Å ta i bruk» de verdier som skolens arbeid skal bygge på, kan i hvert fall IKKE bety at generell del utformes på en måte som fungerer som en manual for læreren, der riktig fremgangsmåte fører til et gitt resultat. Det finnes for eksempel ingen ferdigsnekret metodikk for å dyrke respekten for mangfold. Eller fremme likestilling, skrev han i et blogginnlegg i høst.
Høringsfristen for regjeringens forslag er satt til 12. juni.
Nylige artikler
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen