Batteriproduksjon – et mulig nordisk industrieventyr
Det er for tidlig å avskrive det nordiske batterieventyret. roen på menneskene, innovasjonsevnen og nordisk industrikompetanse må ikke undervurderes.
Finansavisen publiserte fredag 05.07.24 artikkelen «Batterieventyret som brast» Batterieventyret som brast | Finansavisen. Her fremheves flere utfordringer med nordisk batteriproduksjon som f.eks. produksjonskostnader, kinesisk dominans, manglende støtte ordninger og tilbudsoverskudd i markedet for å nevne noen. Menneskene i industrien trekkes i liten grad fram.
Tenk hva vi har lært og erfart de siste årene gjennom flere større batteriinitiativ i Norden. Jeg er overbevist om at Norden har en stor mulighet til å hevde seg i konkurransen med Kina, fordi menneskene jeg møter i de ulike selskapene har både vilje og evne til å skape nye og velfungerende verdikjeder. Dette vil gi ny konkurransekraft som korter ned forspranget til Kina.
Naturgitte fordeler
Menneskene, viljen og nordisk industrikompetanse i kombinasjon med naturgitte fordeler vil gi et unikt fortrinn. Det siste året har vi i Rambøll lyttet til erfarne næringslivsledere som har fortalt sin historie om hvordan de har skapt industriarbeidsplasser i Norge. Uten unntak trekker de fram menneskene; det å skape positive følelser hos de ansatte og andre interessenter som i neste omgang gir engasjement og deretter utvikling og vekst mot virksomhetenes mål.
Lidenskapen og troen på konseptet i kombinasjon med hardt arbeid gir resultater. I mine møter med batteriaktørene har jeg sett pågangsmot og stor innovasjonsevne for å bedre verdikjedene. Søkelyset settes på kostnadseffektiv produksjon, produktkvaliteter og innovasjon i produktene, alternative markeder for den tidlige fasen, logistikk og tung industrikompetanse for å nevne noe.
5 siste Synspunkt
Det er en stå-på-vilje hvor lidenskapen får plass – hvor kreative miljøer jobber for å realisere prosjektene og kvalitetssikre viktige områder ved å knytte til seg nødvendig og motivert ekspertkompetanse. Dette gir innovasjonsevne som gir større muligheter enn et ensidig søkelys på innovasjonskapasitet som ofte krever store økonomiske ressurser (Furseth, 2023). Det å ha knapphet på kapital kan faktisk være et fortrinn for den nordiske batteriproduksjonen framfor den kinesiske.
Batteriproduksjon er en kostnadskrevende og nyskapende produksjon, så myndighetene bør erkjenne sitt ansvar og bidra med nødvendig billig kapital inntil storskalafordelene til Kina blir noe mindre – det er en mulig ny industrihistorie som skal skapes, og Norden har et godt utgangspunkt. I dag ligger forventet kostprisen pr enhet langt over de kinesiske aktørene som har satset i flere 10 år og leverer ca. 99 % av den globale produksjonen av en type batterier jfr Financial times. I tillegg bør myndighetene legge til rette for at aktørene kan forbedre sine verdikjeder gjennom raske tilgang til lokale råvarer via nødvendig gruvedrift som er en viktig prispremiss på batteriene.
For tidlig å avskrive
Det er for tidlig å avskrive det nordiske batterieventyret. Gjennom de siste årene med satsing har aktørene lært mye som de tar med seg videre. Troen på menneskene, innovasjonsevnen og nordisk industrikompetanse må ikke undervurderes når nytt industrieventyr skal skapes.
John Kenneth Selven, Divisjonsdirektør Industri, Rambøll Norge