SYNSPUNKT
Ingebjørg Harto: Ta markedet i bruk for å hjelpe unge uføre
Riksrevisjonen mener at NAVs tilbud for å få ungdom over fra arbeidsledighet og inn i arbeidslivet ikke er godt nok. Andelen unge som får uføretrygd er mer enn doblet siden 2010, og er på det høyeste nivået i OECD. Utfordringene vi står ovenfor krever at flere tenker og handler annerledes enn i dag.
Ingebjørg Harto er daglig leder Leverandørutviklingsprogrammet (LUP).
5 siste Synspunkt
-
Tor W. Andreassen: Statsbudsjettet 2025 – en tapt mulighet for digital omstilling?
-
Mari Sundli Tveit: Mer kraft, retning og fart for fremtidens utfordringer
-
Oberst Lars Birkheim: En høyteknologisk hær i vekst
-
Stein Reegård: Høyesterett på kommunal EØS-trening
-
Ragnhild Lied: Kunnskapslause angrep på IA-avtalen
SYNSPUNKT. Tilbudet til de unge formidles og leveres i dag av NAVs egne ansatte og fra private tilbydere som vinner frem i anbudskonkurranser. Nå er tiden moden for å slippe til nye løsninger. En mer innovasjonsvennlig anskaffelsespraksis vil sørge for at også nye aktører med nye ideer kan konkurrere om anbudskontraktene.
At mange ungdommer og unge voksne befinner seg i en situasjon hvor de hverken er i jobb eller utdanning er i seg selv et stort problem. På samme tid opplever vi et økende behov for arbeidskraft i flere sektorer. Dette paradokset understreker et skrikende behov for løsninger og tjenester for å bringe flere ungdommer og unge voksne inn i arbeid.
Behov for fornyelse
Det offentlige er tradisjonelt rigget for drift og kjøp av eksisterende tjenester. Men når de eksisterende tjenester ikke svarer på dagens behov må det utvikles nye. Det må tenkes nytt om de tjenestene det offentlige produserer og leverer selv, og den store andelen av offentlige tjenester som leveres av private aktører. Vi snakker ikke her om privatisering, men om at det offentlige ber om nye løsninger på det de allerede kjøper fra markedet.
Riksrevisjonens rapport peker på NAV og kritiserer måten de jobber med disse utfordringene. Arbeidsminister Tonje Brenna sier til NRK at hun er grunnleggende enig i den kritikken som kommer. Samtidig peker hun på at næringslivet vårt er flinke både til å finne arbeidskraft og til å inkludere den, og at offentlig sektor henger litt etter.
Det finnes bedre løsninger
Med en mer innovasjonsvennlig anskaffelsespraksis går man i dialog med markedet før anskaffelsen, formidler behovet og overlater løsningen til leverandørene. Slik skapes bedre og mer bærekraftige produkter og tjenester for fremtiden. Metoden for innovative offentlige anskaffelser er velprøvd og har bidratt til nye og bedre løsninger for alt fra bygg og anlegg til helse- og velferdsteknologi. En åpen dialog og en innovativ anskaffelsesprosess basert på tillit vil effektivt adressere de faktiske behovene i samfunnet og legge grunnlaget for at flere unge får utviklet og brukt sin arbeidsevne.
NAV har allerede vist at det er mulig å utvikle nye og spennende løsninger når man ber markedet om nettopp det. I prosjektet NAV human har NAV Øygarden og NAV Vestland sammen med en ny markedsaktør på området videreutviklet en metodikk for gruppeveiledning som også tar i bruk digitale verktøy. Tanken er at arbeidstakeren i ungdommen trer frem når man bruker litt mer tid på å bygge mennesker. Det spiller liten rolle hvor mye du har jobbet med CV-en dersom man ikke har mot, selvtillit og selvfølelse til å møte på intervju, stå frem og gå på jobb. Resultatene fra NAV human er strålende, nå gjelder det å ta den i bruk!
Om utlysningene ikke åpner opp for nye ideer og tilnærmingsmåter vil tilbudene forbli de samme
Åpne for nye innovasjon og nye bedrifter
Både godt etablerte og erfarne leverandører og nye, mindre bedrifter og sosiale entreprenører får i liten grad mulighet til å innovere i de tradisjonelle utlysningene for økt arbeidsinkludering. I dagens konvensjonelle anskaffelser stiller oppdragsgivere kvalifiseringskrav og dokumentasjonskrav som mindre og nyetablerte aktører ikke kan innfri. Samtidig kan det være nettopp lokale ildsjeler i de små virksomhetene som sitter på de beste løsningene. Om utlysningene ikke åpner opp for nye ideer og tilnærmingsmåter vil tilbudene forbli de samme. Spesifisering av tiltak og krav vil også hindre at etablerte og erfarne leverandører kan benytte nettopp sin brede kompetanse og lokale forankring til å utvikle bedre tjenester.
Ved å koble på en bredde av kompetansemiljøer som kan utvikle bedre tjenester for økt arbeidsinkludering kan det norske velferdssamfunnet tilpasses dagens behov. Offentlige oppdragsgivere må åpne opp for innovasjon og dialog tidlig i en anskaffelsesprosess, slik at nye løsninger kan utvikles, testes og tas i bruk. Ved å formidle utfordringen og behovene, og ikke en spesifisert løsning, kan det utvikles flere løsninger som konkurrerer på kvalitet, og ikke på et dominerende priskriterium.
Fokus på behov og muligheter
Innovative offentlige anskaffelser kan skape et mer inkluderende Norge, med påfølgende gevinster for både personene det gjelder og samfunnet som helhet. Denne tilnærmingen er ikke bare et ansvar; det er en mulighet til å revurdere og forbedre hvordan vi tenker rundt arbeid og inkludering samt rundt innkjøp og samarbeid offentlig – privat.
Det er på tide at vi tar skikkelig fatt på utfordringene vi står overfor gjennom å fokusere på behov og muligheter og at vi aktivt utforsker mulighetsrommet som ligger i avstanden mellom utenforskap og behovene for arbeidskraft.